Wat is het meest verslavende?

is het drugs? of werken? of liefde?
ik doe het allemaal niet meer. geen alcohol niet meer roken ik ben met pensioen en mijn vrouw is al 5 jaar dood.
sommige dagen zijn vreselijk. maar vaak kan ik me ook goed vermaken en blij zijn. ik hoef jullie niet te vertellen wat afzien is. maar ik wil je wel zeggen dat ik snel van slag ben als ik aan het verleden ga denken. want er waren zoveel mooie dingen die ik mij kan herineren. is dat omdat je er aan hecht? omdat je meer ervan wil?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie persoonlijke vraag... +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet erg handig om zoveel verschillende vragen te stellen in 1 verhaal.

Het beste antwoord

Als ik jouw verhaal zo lees Pruts, dan is het niet zo zeer het verslavende wat je mist. Het zijn de dingen die een mens een goed gevoel geven. Werken, liefde, genot van alcohol en roken.

Je geeft aan ze allemaal niet meer te hebben. Er is daardoor een leegte ontstaan in je leven. Je kunt je misschien een beetje doelloos voelen. Vooral de aandacht van je geliefde is natuurlijk een enorm gemis.

Het is heel normaal dat je terugkijkt op de mooie herinneringen in je leven. Dat geeft je ook de troost.
Helaas is het leven soms hard en vallen veel mooie ervaringen om je heen weg. Plotseling ben je op jezelf aangewezen.

Het is goed om aandacht aan jezelf te besteden. Alle zorg en liefde die je had voor je omgeving en je partner, mag je nu aan jezelf geven. Gelukkig heb je de mooie herinneringen. Het is niet erg om af en toe een rotdag te hebben, als de goeie dagen maar overheersen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

ik dacht dat het drugs was.......sinds kort weet ik dat het ''het gevoel van verliefd zijn'' is....dus niet liefde....nee, ''het gevoel van verliefd zijn''
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De liefde, ik kan echt niet zonder.
En dan bedoel ik de liefde van al mijn naasten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja zeker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel, vriendje.
U hebt verlangens, die u niet meer kunt realiseren, tenminste dat denkt u.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt vrijwel zeker gelijk . Heb er veel over gelezen. Nooit geprobeerd gelukkig ! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je.
Ik begrijp die minnen dan ook echt niet.
1) Zuurstof
2) Het leven
3) Waarschijnlijk heroine
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak kun je je goed vermaken en blij zijn.
Zonder werk ,drugs ,of liefde.
Je noemt het afzien als je terugkijkt op je mooie leven.
Dat begrijp ik niet goed. Moet je dankbaar voor zijn.
Dat geluk heeft lang niet iedereen!
Je bent verslaafd aan het leven.Met alles erop en eraan.
Vooral nu aan de herinneringen. Natuurlijk wil je hier nog wel meer van.
Vreselijke dagen?
Ga dan andere dingen doen op die dagen.
Je hebt veel vrije tid.
Vaak zit je in een stramien dat je jezelf hebt opgelegd.
Gewoontes.
Weg ermee.
Drugs . met mate. Liefde, (echte) nooit genoeg)
Werken,dat heb je lang genoeg gedaan.
Leef en probeer te genieten.
Ook al is het niet altijd gemakkelijk.
Sucses.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet helemaal goed gelezen. maar dat geeft niets.
ik had de titel ook anders kunnen maken. het is wat geprutst maar ik kan er ook niets meer aan doen. ik moet lang denken om de vraag te stellen en typen en het klopt ook soms niet.
bedankt voor het antwoord. ik ben nog aan het zoeken naar de beste weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@kritikus: mooi antwoord+1
Hard drugs!
Het gaat rechtstreeks naar je hersenen toe... En daar kan je heel moeilijk eraf komen. Bij mij duurde bijna 2 jaar...

Toegevoegd na 44 seconden:
O ja, gokken is ook zeer veslavend.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is verschillend per persoon.in mij geval wisselt t wel eens,mijn verslavingen.maar ik geloof dat u met een ander vraag zit..meer hoe nu verder te gaan..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alle opgenoemde dingen zijn verslavend, het meest 'verslavend' is m.i. de gehechtheid aan van alles.

status ontleen je aan werk bijvoorbeeld
de liefde is geweldig, maar we weten er nog niet zo heel veel van. drugs zijn vluchtmogelijkheden en versterken emoties/gevoelens.
fijn dat je ook 'goede' dagen hebt en blij kunt zijn.
gedachten aan het verleden zijn okay, ze vormen ook je huidige heden. alleen bestaan in het heden is erg moeilijk, het verleden geeft ook een stukje gehechtheid weer.
die balans - dat zoeken naar evenwicht: daar komt het op aan. én met liefde kijken naar je leven nu, onze natuur, de werreld waarin wij leven, het wonder van ons leven, onze cellen die zo hun gang gaan en ervoor zorgen dat we kunnen waarnemen op vele niveaus.
ik wens je heel veel mooie momenten, en een vrolijk pasen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nicotine is verslavender dan alle andere drugs, bovendien makkelijker te verkrijgen en officieel toegelaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heroine

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja, crystal meth en gokken zijn ook zeer verslavend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat voor iemand verslavend is, is heel persoonlijk.
Zelf kan ik me niet voorstellen dat ik ooit veslaafd zal raken aan gamen maar ook niet dat ik ooit zal stoppen met roken.
Hetgeen jou het grootste geschenk brengt in de vorm van het bevredigen van en al dan niet gecreerde leegte (roken heeft niemand nodig en als je begind wordt je er zelfs nog misselijk van)
Maar ook van behoefte die noodzakelijk zijn (eten, sex)
De honger van de een kun je niet vergelijken met die van een ander, ook het ontbrekenen van substituten kan de mate van verslaving beïnvloeden.
Soms zoekt de mens troost in iets en wordt er dan verslaafd aan het geen bijvoorbeeld bij eetstoornissen voorkomt.
Vrouw is wat te zwaar heeft een laag zelfbeeld en komt daartoe moeilijk met anderen in contact, ze steld zich kwetsbaar op en wordt teleurgesteld. Vervolgens zoekt ze haar troost bij eten en je komt in een vicieuze cirkel.
Zo iemand moet dan geholpen worden met het vergroten van haar zelfbeeld alvorens ze van de verslaving kan afkomen en daarna met een dieetom van haar overgewicht kan afkomen.
Voor een deel kun je ook leren te berusten en je vooral niet te dik te maken.
Veel verslaving zijn op zich al substituten voor mensen en komt vaak voort uit een sociaal arm netwerk met gebrek aan controle en steun voor moeilijke omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
chocolade !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
liefde, iedereen heeft het nodig.