Wat kan dit zijn? Zie, lees uitleg svp...

Mijn dochter kwam zondag thuis van twee weken Thailand (rondreis), sinds dinsdag heeft ze koorts, koude rillingen, zweet overmatig, warmte-aanvallen en heel erge hoofdpijn plus zware oogleden. Ze slaapt veel.
Ik ben ongerust, de dokter denkt dat het de overgang Thailand/Nederland is.

Kennen jullie deze 'verschijnselen' na een buitenlandse reis?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ga zometeen naar haar toe
bedankt voor de antwoorden tot zover...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nog even mijn vriendin gebeld die arts is ivm de klachten van je dochter en die zegt ook dat je beter even terug kunt gaan naar de huisartsenpost, deze situatie vraagt om meer attentie van de arts, beterschap met je dochter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat vriendelijk van jou, je vriendin-arts te bellen.
dankjewel, ik laat wat horen als ik mijn dochter bezocht heb..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook belangrijk om even te weten of ze vóór ze op reis ging, netjes haar inentingen gehad heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze had nog geldige inentingen. inmiddels heb ik haar gezien, ze was wat zwakjes en koortsig. twee paracetamollen leken haar goed te doen in de 2,5 uur dat ik bij haar was. morgen opnieuw kijken hoe het gaat. vindt het prettig om via deze vraag
allerlei mogelijke antwoorden te krijgen
waardoor ik me hieronder minder ellendig voel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft ze consequent malariapillen ingenomen tijdens haar reis? Dat is namelijk waar ik (als leek!) het eerste aan denk bij koortsaanvallen na een tropische reis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gisterochtend had mijn dochter nog 38.0
tegen de middag/avond knapt ze verder op
en zakt de temp.
vandaag koortsvrij nog wel wat zwakjes
ze klinkt stukken beter. heeft weer trek in dingen
en het gaat gelukkig de goede kant op. voor nu lijkt het ergste leed geleden.
ik had veel aan alle antwoorden.
dank allemaal voor het meedenken!

Het beste antwoord

ja lekker makkelijk die diagnose...de overgang van landen...mijn schoonzoon is nét terug uit tailand , heeft ook een rondreis gedaan, zelfs 3 dagen de rimboe in..geen problemen na thuiskomst..oke...iedereen is weer anders dus kan anders reageren maar ik zou toch mooi naar de eerste hulppost gaan ( kan mooi nu in het weekend) ik zou het niet zo lang afwachten hoor..weet je veel wat ze mee genomen heeft...kun je maar beter zeker weten..niet laten afschepen met zo'n antwoord als van de huisarts.
zeker voor een second opinion gaan...beter voor overbezorgde moeder doorgaan dan later spijt krijgen!

Toegevoegd na 2 uur:
ik bedoel natuurlijk de dokterspost die je in het weekend hebt..een bloedonderzoekje is toch het minste wat gedaan kan worden..misschien heeft ze wel iets verkeerds gegeten (samonella b.v ) de klachten die je beschrijft heb ik gehad en dit bleek een samonella besmetting te zijn..eerst dachten ze aan een griepje...ik ben echt doodziek geweest maar gelukkig had de dienstdoende arts gelijk in de gaten dat het hier niet ging over een onschuldig griepje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb inderdaad nog met de dokterspost gebeld, we hebben het in goed overleg nog één dagje aangekeken.
en inmiddels is ze stukken opgeknapt!

Andere antwoorden (11)

Als het mijn dochter was zou ik haar zeker nog een keer de dokter(of een andere) laten raadplegen.De klachten die ze heeft hebben volgens mijn bescheiden mening niet alleen maar met de overgang van haar reis te maken.Ik zou het serieus nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank mayflower, denk ook dat er m,eer aan de hand is, ik
ga zo naar haar toe
Het lijken mij erg zware klachten vwb die overgang.
Ik denk meer aan een tropische ziekte, de klachten lijken een beetje malaria-achtig. Het kan ook een nederlandse griep zijn in combinatie met een daar opgedane licht infectie en daarbij de jetlag van het vliegen.
Als dit gedurende het weekend zo blijft toch absoluut contact opnemen met de dokterspost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankje pieker, voor het meedenken
vooral die combi, daar kan ik mee uit de voeten.
Ik zou nog een keer de dokter bellen, als ze nog steeds koorts heeft (boven de 38).
Ook kan je gewoon de huisartsenpost bellen voor advies, en met de vraag waar je op letten moet.
Beterschap voor je dochter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben geen dokter, maar ik moet denken aan een tropenziekte als malaria of dengue. Ik weet niet eens of dit voorkomt in Thailand hoor. Vreemd dat de dokter "overgang Thailand/Nederland" als diagnose geeft, er is duidelijk iets aan de hand lijkt me. Ikzelf zou om een second opinion bij een andere arts vragen. Ik zou deze arts dan ook vragen of een tropenziekte een mogelijkheid is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klinkt een beetje zo idd Oeroeboeroe
ik ga zo naar haar toe, dankjewel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Succes ermee, ik ben benieuwd naar de uitslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Malaria tropicana kan het in elk geval niet zijn, want daarvoor zijn de verschijnselen (gelukkig....) te mild.
Als je nl. malaria hebt, en je begin je grieperig te voelen, en je merkt dat je koorts hebt, kan je nog nét de huisarts bellen, vóór die koorts als een raket naar boven de 40 graden stijgt, en je dus niet meer echt aanspreekbaar bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@nieuwsgierig: malaria tropica is maar één van de varianten van malaria, er zijn ook varianten die wat minder heftig verlopen.
in reactie ook op andere antwoorden, in thailand komt niet zoveel malaria voor maar de symptomen lijken er wel een beetje op , de verschijnselen die beschreven worden komen vaak voor , ook bij griepjes e.d. de hoofdpijn die er bij hoort zit vnl op het achterhoofd als het goed is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft niet zozeer met de overgang te maken als met Thailand zelf. Thailand is een bron van ziektekiemen, door het klimaat van BKK en de verontreiniging. Ik ken de verschijnselen. Ze zal nog wel een beetje zieker worden, maar het gaat ook vrij snel weer over. De hoofdpijn is afschuwelijk. Geef haar paracetamol en laat haar rustig liggen. Het moet morgenavond uiterlijk wel over zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
Denk erom, ik geen geen arts, maar een zeer ervaren reiziger (ook in Thailand). Hou de koorts goed in de gaten, want die herken ik niet (als die tenminste tegen de 40 aan zit). De kaatste keer kreeg ik het middags in BKK en mijn toestel vertrok middernacht en kwam 12 uur later in Parijs aan. Vanaf 's middags tot Parijs heb ik niets kunnen eten en heb ik met een handdoek over mijn gezicht zachtjes liggen kreunen (zegt mijn partner) en die had het de keer ervoor in BKK
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar wat heeft ze dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben twee keer overgevlogen naar een stad met een universitair medisch cetrum. Van Jakarta naar Singapore en van Bangkok naar Parijs. Maar ook daar kom men niet vaststellen wat er precies aan de hand was. Een onbekende variant van het griepvirus was de diagnose.
Laar Eleo moet alleen opassen niet zelf besmet te raken.
Als het vanavond niet over is, dan naar een ziekenhuis met een tropische afdeling.
Je zult nu begrijpen waarom ik zo'n voorstander ben van computer gestuurde diagnostiek.
Wat dit kan zijn.. een goede reden om toch een keer 's avonds bij de eerste hulp te verschijnen omdat deze al snel bloed zullen prikken voor meer zekerheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik ken deze verschijnselen na een buitenlandse reis. Mijn huisarts stuurde mij gelukkig wel door en ik had de mazzel dat er een specialist was met ervaring in tropische ziektes. Het enige verschil met jullie dochter is dat ik na een week of 4 pas pijn op mijn longen kreeg (dit nadat het eerst beter ging) en toen was de diagnose gauw gesteld, Papegaaienziekte.
Ik wil je niet bang maken, na een paar dagen ziekenhuis en de goede antiibiotica ging het snel weer beter
Je krijgt papegaaienziekte door het inademen van virussen die in de lucht zweven en als je die per ongeluk inademd ben je de klos..Dit virus komt voor in de ontlasting van tropische vogels, vandaar de naam.
Hou je dochter goed in de gaten, eerst knap je op en dan alsnog een ziekenhuis opname.
Ik hoop dat het bij haar allemaal mee zal vallen maar als het niet zo is, dan kun je deze verschijnselen en de naam van de ziekte in ieder geval benoemen.
Heel veel beterschap gewenst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap niet dat die huisarst haar niet uit voorzorg een bloed testje liet afnemen, er zijn zulke rare ziektes in die tropische gebieden.
Ze kan altijd de huisarsten post nog even bellen nu het weekend is, als een soort second opinion.
Ik zou mij hier namelijk ook erg ongerust overmaken, en dat zou ik zeker zelf mijn dochter ook zo aanraden.
sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet uit eigen ervaring dat de overgang van het ene land naar het andere best heftig kan zijn.
Zowel geestelijk als lichamelijk.

Maar koorts is in verreweg de meeste van de gevallen een teken dat ergens in het lichaam een infectie bestreden wordt.

Bij koorts ontstaat een verhoging van de lichaamstemperatuur; het hele lichaam wordt warmer dan de normale 37 graden. Pas bij 38 graden is er sprake van koorts. Meestal gaat dit samen met een gevoel van algeheel ziek zijn. Koorts is een zinvolle reactie van het lichaam op een infectie. De koortsreactie moet helpen de infectie te bestrijden. Zo'n infectie ontstaat als bacterieen of virussen het lichaam binnengedrongen zijn. Bepaalde (schadelijke) stoffen, zoals geneesmiddelen of chemische stoffen kunnen ook koorts veroorzaken. Hoge koorts gaat soms gepaard met koude rillingen.

Koorts zelf is niet gevaarlijk, je gaat er niet dood aan en het kan ook geen hersenbeschadiging veroorzaken. Het is wel een signaal dat er ergens in het lichaam iets aan de hand is.

Een huisarts hoort niet te " denken dat het dit of dat is"
Een huisarts heeft heel veel middelen tot z'n beschikking om te ONDERZOEKEN wat het wel of niet is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Direct een arts raadplegen, het kan heel goed Malaria zijn!
Ik heb zelf ooit iemand gezien die Malaria had na een bezoek aan de tropen en had diezelfde verschijnselen.

De huisarts zag het als een griepje.
Ik heb in het weekend een vervangend arts geraadpleegd, deze kwam direct en die persoon is onmiddellijk doorgestuurd naar het ziekenhuis; Malaria!

Het komt niet zo vaak voor in Thailand maar de symptomen lijken er wel heel erg op!

Ga direct een dienstdoende arts bellen!

Sterkte en beterschap met je dochter.