Waarom mag je iemand met brandwonden geen eten of drinken geven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nooit geweten dat dit zo was. Al lijkt me dat ook echt het laatste waar je aan denkt in zo'n situatie..

Antwoorden (3)

Bij ernstige brandwonden kan het slikken moeilijk gaan en
bij zware of grote brandwonden kan een arts direct overgaan tot opereren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Als een operatie nodig is zal de arts sowieso gaan opereren nuchter of niet. Ik denk eerder dat het zoals Rieneke en J4ck zeggen met shock te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Door de shock zal het slikken moeilijk worden, bedankt voor je reactie.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Iemand in shock mag geen eten of drinken omdat het bloed dan naar de maag getrokken word, terwijl juist hart, longen en hersenen dit zo hard nodig hebben.
Dat komt omdat iemand met brandwonden misschien in een staat van shock verkeert door gebrek aan doorbloeding en zuurstofopname... Eten en drinken verergert deze toestand, moet ook zittend vervoerd worden om dezelfde redenen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Iemand in shock laten zitten en zittend vervoeren klopt niet volgens het rode kruis. Zij zeggen laten liggen.
Iemand met zware brandwonden kan in shock raken. Dat wil zeggen dat het bloed zich terugtrekt naar de organen die het het meest nodig hebben, en de maag valt daar niet onder.
Het is dus onnodig belastend voor het lichaam.
Eten is sowieso geen prioriteit in zo'n situatie, en vochtverlies kan aangevuld worden via een infuus.
Rieneke1