Hoe kan je antwoorden op: Wie ben ik, het best bedenken.

Ik heb nogal moeite met antwoorden op de vraag: wie is youris. Als ik dan wil antwoorden komt er meestal geen zinnig wordt uit. Het is trouwens ook zo dat ik niet eens wat wat ik in mijn portfolio moet zetten bij die vraag.

Dus mijn vraag luid: Hoe kan je het best antwoorden bedenken op de vraag wie is youris.

(en is het handig als ik zelf bepaalde vragen aan mezelf stel)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18K

Antwoorden (9)

Je kan 'technische' eigenschappen van jezelf vernoemen, zoals naam, leeftijd, geslacht. Je kan je beroep op studie vernoemen. Je kan je hobbies en interesses vernoemen. Je kan andere eigenschappen van jezelf vernoemen (sportief, sociaal, lui, etc)

Iedereen doet dat op een andere manier, de een vertelt de technische eigenschappen, de ander juist hobbies. Wat vind jij belangrijk dat de ander van jou weet, wat is kenmerkend voor jou, hoe zie jij jezelf? Daar zou ik m'n antwoord op baseren. En als je het niet weet, kan je gewoon een korte opsomming van technische eigenschappen en hobbies vernoemen, dan zit je vaak wel veilig.

Maar waar is het voor, in wat voor situatie wordt dat je gevraagd? Het is ook van het doel afhankelijk wat verstandig is om te vermelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet op school een gesprekje houden in het duits, maar ik weet zomaar niks te bedenken.
Ben je introvert of extravert?
Hou je van/ doe je aan sport?
Naar welke dingen gaat je belangstelling uit?
Dit lijken me enkele fundamentele vragen die je jezelf kunt stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neem iets waar je veel vanaf weet en vertaal het grootste gedeelte daarvan naar het duits.Probeer bijvoorbeeld ook de weg van je huis naar school in het duits uit te leggen dit levert tijd op:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer enkele eigenschappen van jezelf op papier te zetten, eerst in het nederlands, waarna je dat kan vertalen.

Je wil natuurlijk geen enorm positief rijtje met eigenschappen vertellen, maar meer een verhaaltje.
Bijvoorbeeld waar kom je vandaan (gezin, heb je broers en zussen)
Wat typeert jou echt? En welk gedrag hoort daarbij. Bijvoorbeeld ik ben iemand die van gezelschap en mensen houdt, ik ga veel uit en heb een grote vriendengroep.

Om deze dingen boven water te halen, kun je het eventueel vragen aan enkele mensen zoals 1 familielid en 1 vriend(in) of je kijkt naar je gedrag (wat doe ik graag) en komt zo aan de typische dingen van jezelf.
Zo schilder en teken ik graag, dus ben ik waarschijnlijk creatief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kent jezelf toch het beste! Heel goed idee van je om jezelf vragen te stellen, daardoor word je gedwongen na te denken over wie, wat en hoe je bent.
Vragen die dan van belang zijn;
Ben ik spontaan of iemand die eerst nadenkt en dan na grondige afweging handel.
Ben ik geduldig of ongeduldig
Ben ik iemand die moeite heeft met "nee" te zeggen en waarom?Ben ik bang dat ze me dan niet aardig vinden?
Doe ik als de rest of ben ik individualistischer,
Ben ik creatief in het vinden van oplossingen of geef ik snel op als ik het niet weet,
Ben ik muzikaal, kunstzinnig of ben ik meer technisch of
theoretisch,
Wat kan ik echt goed en waarvoor interesseer ik me
helemaal niet en kan dat ook niet,
Ben ik een romanticus of een nuchter persoon die dat onzin vindt,
heb ik fantasie, ben ik eerlijk, ga ik een goede discussie uit de weg en luister liever of neem ik graag deel omdat ik mijn mening ook wil ventileren
Val ik graag op of houd ik me liever op de achtergrond enz.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Schrijf het op en kijk er dan naar. Maak rijtjes positief-negatief-weet het niet.
Ga dan definities zoeken bij de karaktertrekken zoals;
Individualistisch, ondernemend, belezen,eerlijk, sportief,zelfbewust, vriendelijk, vrolijk, nieuwsgierig, leergierig, avondmens,verenigingsmens,assertief,enz.
Dan de tegenstellingen;
Meeloper,passief,ongeïnteresserd,opstandig,nors,
chagrijnig,onsportief, agressief,ochtendmens enz.
Dan sorteer je die eigenschappen uit die op jou van toepassing zijn of het meest in de buurt komen.
Zo kom je al meer van jezelf te weten! Succes!
amc
14 jaar geleden
Een mens heeft twee beelden, het zelfbeeld (wat vind je van jezelf) en het beeld van de ander. (het grijze gebied)
Als je echt wilt weten wie je bent dus zonder subjectieviteit, dan moet je vooral goed luisteren wat anderen van je zeggen en dan vooral als de ander denk dat je het niet hoord.
Dan kom je vaak dingen tegen die nieuw voor je zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er zijn wel modellen die je kunt invullen en waar dan een profiel uit komt of doe een paar testjes op internet, dan krijg je ook vaak veel informatie over jezelf mede omdat dat lekker anoniem kan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag in je omgeving aan mensen die jou goed kennen, een aantal eigenschappen van je op te noemen. Wellicht herken je jezelf wel daarin.

Stel jezelf ook een aantal vragen:

- Wat doe ik het liefste op een doordeweekse dag en waarom?
- Hoe kijken mijn klasgenoten naar mij?
- Ben ik een behulpzaam type?
- Waar hou ik het meeste van?
- Wat zijn mijn sterke punten (doorzetter, sportief, vriendelijk etc.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat hier om het zenden van een boodschap naar een ontvanger. (de basis van communiceren). De boodschap hangt helemaal af van de ontvanger en of wat je doel is van het zenden van die boodschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ontdekt wie je werkelijk bent, wanneer je voelt!

Dus bij alles dat je ervaart, stel je jezelf de vraag:
wie ervaart?
En HOE ervaar ik dit?

Als je goed voelt,
zul je ontdekken dat sommige ervaringen weerstand binnen in je oproepen:
dit zijn gevoelens die je probeert te vermijden:
Die zeggen dus heel veel over je!

Ook zul je situaties kennen en ervaren die gewoon niet zoveel met je doen:
ook dat zegt iets over je:
hier zit niet iets wat jij opzoekt / nodig hebt.

Vooral die aangelegenheden die jouw weerstand activeren zijn interessant.
Want : wie heeft weerstand?

Welk gevoel wil je NIET voelen?
Wat gebeurt er als je het wel voelt?
Wat probeer je te beschermen?

weet dat dat je eigenwaarde is

(eigenwaarde = ego-waarde = schaduwzijde = onbewust)