Is het knakken van je nek slecht ?

Ik knak regelmatig mijn nek, maar kan dit kwaad?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.5K
Amadea
9 jaar geleden
Er ijn mensen die hun vingers knakken. Dat kan doordat die meerdere kootjes hebben. Een nek heeft geen kootjes. Hoe kan je nou je nek knakken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, hoe het kan weet ik niet maar ik heb het ook regelmatig ;-)

Het beste antwoord

Andere antwoorden (1)

Meestal zit je nek dan vast, het kan soms wel wat losmaken, en opluchten.
En een beter gevoel geven aan je nek. ik doe het ook altijd als ik voel dat het vast zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In z'n algemeenheid geldt bij het krakken of knakken van gewrichten dat het meestal geen kwaad kan zolang je geen pijnklachten of andere klachten erbij hebt. Maar het is niet goed om je gewrichten te forceren. Veel mensen knakken wel eens met hun vingers, daarbij overstrekken ze hun gewrichten. Op zich niet direct schadelijk, maar als je dit heel regelmatig gaat doen, zet je elke keer een flinke kracht op de weefsels en overrek je ze. Na verloop van tijd kan dat klachten gaan geven. Let wel: het kán, het hoeft niet. Soms is veelvuldig knakken een teken van hypermobiliteit (overmatige beweeglijkheid), instabiliteit of schade (bijvoorbeeld slijtage) van een gewricht.

Als een gewricht knakt bij het maken van een bepaalde beweging en je hebt er verder geen last van, dan is dat meestal niet ernstig. Maar als je steeds een gewricht een beetje moet forceren om met kracht een bepaalde knak te maken omdat het niet lekker voelt wanneer je dat niet doet, kun je dat beter laten. Uiteindelijk ga je dan uit gewoonte steeds vaker knakken en daarmee rek je elke keer de structuren rondom dat gewricht een beetje op. Dan zit je echt dat gewricht te irriteren. Beter kun je het knakken uit gewoonte of ter verlichting van pijn of stijfheid laten. Vaak zal dan het gevoel dat je wilt verlichten door te knakken vanzelf afnemen. Gebeurt dat niet, ga dan naar je huisarts of een fysiotherapeut voor advies.

Als je een gewricht hebt dat steeds knakt en je hebt ook last van pijn, stijfheid of een gevoel van instabiliteit, ga dan naar een arts.

Hierboven heb ik algemene adviezen voor knakkende gewrichten beschreven. Om eerlijk te zijn zou ik bij een nek nog veel voorzichtiger zijn. Er lopen zóveel belangrijke zenuw- en bloedbanen in dat gebied, dat ik als ik altijd een beetje huiver als ik iemand zijn nek zie draaien en dan met kracht zie kraken. Als jij zoiets doet, waarbij je dus zelf de knakken oproept, kun je daar echt beter mee stoppen. Gebeurt het in normale bewegingen ook of heb je last van je nek of klachten als hoofdpijn, tintelingen of minder gevoel in armen of benen (bijvoorbeeld tijdens of net na het knakken van je nek) of pijnklachten in je nek of rug, dan zou ik je echt aanraden je nek eens te laten onderzoeken door je huisarts. Misschien is er niets bijzonders aan de hand, maar je nek is relatief kwetsbaar en wel ontzettend belangrijk. Je kunt er daarom maar beter geen risico's mee nemen.