waarom hebben wij teennagels?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hele goeie vraag! (duh)

Antwoorden (8)

om je been te kunnen krabben als het jeukt en je met je handen in je haar zit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahha
Dan heb je wat om te knippen en te lakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om de gevoelige kant van je tenen te beschermen.
Namelijk de topjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat anders je tenen er zo raar uitzien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van Wiki:

De functie van de nagels is dat de nagels de zenuwuiteinden in de toppen van de vingers beschermen waardoor er geen eeltvorming plaatsvindt op de vingertoppen. Door de aanwezigheid van de nagels behoudt een dier dus het gevoel in de vingertoppen.

De mens heeft de nagel weten te gebruiken voor onder andere het bewerken van kleine voorwerpen, krabben, pulken enzovoort. In vroegere tijden konden zo ook eetbare wortels uit de grond gekrabd worden.

Menselijke nagels groeien ongeveer 0,1 mm per dag, bij mannen iets sneller dan bij vrouwen [1]. Om een nagel volledig opnieuw te laten aangroeien is ongeveer 6 tot 8 maanden nodig; voor teennagels tot wel 18 maanden. Het huidrandje dat op de nagel aansluit heet nagelriem. Het voorste witte gedeelte van de nagel heet het balba (afgeleid van het Latijnse Alba wat wit betekent). Veel vrouwen laten nagels lang groeien om er aantrekkelijker of vrouwelijker uit te zien. Als de nagels zwak of breekbaar zijn worden ook wel kunstnagels over de bestaande nagels heen bevestigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zijn door de bond van pedicures bedacht.
De eerste pedicures hadden n.l. geen werk,omdat de mens nog geen teennagels had. Om hun bestaan te rechtvaardigen heeft men toen een groot denker in de arm genomen en die heeft toen de teennagel uitgevonden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Teennagels zou je kunnen zien als overblijfselen van klauwen uit de oertijd.Omdat wij rechtop lopen hebben onze voetzolen een deel van de taak van de klauwen overgenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om te krabben. En als je een vrouw bent, om je nagellak op te smeren.