Waarom hebben meer vrouwen het soms moeilijk met de stoelgang dan mannen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat zo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat zo?
Of is dat alleen maar een reclame - vooroordeel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stoelgang... Wie heeft dat woord bedacht???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag wat het blijkt echt zo te zijn! Ik wacht ook de antwoorden af!

Het beste antwoord

Ik ben het met M1987 eens.

Vrouwen neigen meer naar ophouden en gaan niet zo snel bij anderen of in opbare gelegenheden zich 'ont-lasten.
Ze zoeken eerder de 'rust' hiervoor wanneer zij alleen zijn.

Door het 'ophouden' kun je obstipatie veroorzaken.

Ik hoor juist dat veel vrouwen deze kwaal wél hebben.
Ik hoor zelf tot die groep en vermijd het onderwerp wanneer men het hier over heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel Mirjamm

Andere antwoorden (7)

Vrouwen geven aan dat zij twee keer vaker last hebben van obstipatie dan mannen.

De redenen hiervoor zijn niet helemaal duidelijk. Het kan zijn dat psychologische verschillen vrouwen bewuster maken en eerder bereid om erover te praten dan mannen. Er zijn zeker een aantal fysieke factoren die de spijsvertering beïnvloeden. Tijdens de zwangerschap bijvoorbeeld produceert het lichaam speciale hormonen om de baarmoeder stil te leggen om voortijdige contracties te voorkomen. Dit stilleggen van de baarmoeder is ook van invloed op de darmspieren, wat obstipatie zou kunnen veroorzaken. Tijdens de menopauze veranderen de hormoonspiegels ook aanzienlijk, wat van invloed zou kunnen zijn op de darmperistaltiek en tot obstipatie zou kunnen leiden.

http://www.dulcolax.nl/com/nl/Main/FAQ/faqconstipation/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mannen zijn wat meer van het harde werk, dit komt door de training van de spieren. Jongens stoeien en gebruiken stukken meer gebruik van hun lichaam, hierdoor krijgt de jongen/ man meer spierkracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp niets van dit antwoord.
Wat heeft dat met stoelgang te maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap het ook niet.
Er rust nog altijd een soort taboe op poep en vrouwen. Vrouwen horen niet te poepen, vrouwen zijn schoon en charmant. Dat gaat niet samen. Dat is, wat gechargeerd, hoe vooral mannen erover denken.

Vrouwen zijn gevoeliger en de reden voor problemen met de stoelgang zijn heel erg vaak te herleiden naar een psychologische oorzaak. Vrouwen kunnen ook vaak moeilijk naar de wc in openbare gelegenheden, wat natuurlijk ook zo z'n consequenties heeft..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat dat zo is, vrouwen praten er gemakkelijker over dan mannen, het is niet stoer als een man zegt, ik heb moeite met de stoelgang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik zelf denk naar aanleiding van voedingsdagboeken die ik lees is dat vrouwen al minder vezels consumeren; ze bezuinigen sneller op brood en andere vezelrijke producten. Daarnaast zie ik ook vaak dat vrouwen extremer bezuinigen op vetten, terwijl vetten meehelpen in de stoelgang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn omgeving is dat in ieder geval niet het geval........

Misschien dat het zo is, dat mannen er minder over praten, omdat vrouwen wat makkelijker over lichamelijke dingen praten.

Maar ik denk dat het een RECLAME_DING is.
Reclame generaliseert dus:

Een vrouw in de reclame werkt beter dan een man in de reclame.
Vrouwen doen meestal de boodschappen, dus die moeten aangesproken worden op zg. "betere darmwerking bevorderende en dus fit makender" flauwekul dingen als actimel, activa, yakult etc.
Vrouwen zijn gevoeliger voor dingen die aangeprezen worden als gezond en vooral beter voor het gezin.....
Vrouwen zijn misschien ook wel gevoeliger voor dingen als
Lactobacillus Casei Defensis of Bifidobacterium Lactis ,
wat het idee van wetenschap oproept, maar dat natuurlijk niet automatisch betekent.

Toegevoegd na 2 minuten:
Gelukkig weten de verstandige vrouwen wel beter en eten dus gewoon genoeg vezels en drinken voldoende water en hebben nergens last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook in mijn omgeving is dat in ieder geval niet het geval….....