Waarom is gilles de la tourette een syndroom en geen aandoening?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een syndroom houdt in dat er een mutatie heeft plaatsgevonden in je DNA / chromosomen. Zo kun je een chromosoom te veel of te weinig hebben, of is de volgorde van nucleotiden (onderdeeltjes in je DNA) veranderd of ontbreekt er een stuk van de nucleotiden. Een aandoening is een ziekte van een bepaald deel van je lichaam.

Antwoorden (1)

Het is beide. Een aandoening is een afwijking van de gezonde toestand van lichaam of geest. Een syndroom is een combinatie aan ziekteverschijnselen die als een eenheid kan worden opgevat, maar waarvan niet precies bekend is wat de oorzaak is.

Het syndroom van Gilles de la Tourette (of kortweg 'Tourette') is een neuro-psychiatrische aandoening. Vaak hebben mensen met Tourette ook andere aandoeningen, zoals ADHD (aandachtsproblemen/hyperactiviteit), OCD (dwang- en dranghandelingen en -gedachten) of ASS (autisme spectrum stoornis).

Het syndroom is vernoemd naar de Franse neuroloog Georges Gilles de la Tourette (1857 - 1904). Erfelijkheid speelt een rol. Waarschijnlijk gaat het hierbij niet om één gen, maar wordt de genetische aanleg bepaald door een ingewikkeld samenspel tussen verschillende genen. In combinatie met bepaalde omgevingsfactoren kunnen mensen met deze aanleg vervolgens tics en andere symptomen ontwikkelen.
Amadea