Welke kalmerende middelen mag je innemen vlak voor je bloed laat prikken?

Ik krijg binnenkort een bloedonderzoek op tekorten en ik zie er zo tegen op,vorige keer viel ik bijna flauw,wat kan ik het beste innemen om rustig te worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K
Ritsuka
9 jaar geleden
dat ligt er aan waar je bloed precies op onderzocht word en of die middelen invloed hebben. Iets als valdispert mag denk ik wel, maar vraag je arts
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat is misschien het beste,gisteren heb ik het niet gevraag toen ik er was,zoiets komt bij mij altijd pas naderhand.
Ritsuka
9 jaar geleden
kun je ze niet bellen hierover? vaak is er wel een telefonisch spreekuur
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Succes trouwens! (Paste niet meer onder mijn antwoord :-)) Hopelijk is de uitslag goed.
Amadea
9 jaar geleden
Tip: kijk de andere kant op, en neem een vriendin of familielid mee die met jou praat terwijl de verpleegkundige bezig is. Door die afleiding zul je nauwelijks meer wat voelen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga nooit alleen hoor Amadea,ik heb echt iemand nodig die me erdoor helpt.
Ik voel me wel een aansteller,maar ja ik kan er echt niks aan doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou gewoon even bellen en aan de assistent vragen, vinden ze echt niet erg.

Antwoorden (1)

Voor de meeste bloedonderzoeken zal het gebruik van dergelijke middelen geen enkele invloed hebben, maar vraag het voor de zekerheid gewoon even na. Ik weet niet of je bekend bent met dergelijke middelen en al iets in huis hebt, maar anders moet je sowieso je behandelend arts (liefst degene die de onderzoeken heeft aangevraagd) even contacteren. Je zou ook zelf valeriaan kunnen nemen, dat is ook rustgevend maar werkt minder sterk dan de chemische receptmiddelen. De vraag is of die nodig zijn, maar persoonlijk zie ik niet veel kwaad in het (zeer) incidenteel gebruik van benzo's (of andere middelen) als je er extreem tegenop ziet. Als je eens in de twee jaar bloed moet laten prikken is naar mijn mening de inzet van zulke middelen wel zo'n nuchtere aanpak in vergelijking met iemand een heel traject van cognitieve gedragstherapie aanbieden.

Meld even bij degene die je prikt dat je bang bent en wel eens bijna onderuit bent gegaan. In tegenstelling tot andere angsten heb je bij angst voor bloed/bloedletselfobie juist een dáling van je bloeddruk in plaats van stijging, daar kun je inderdaad heel naar van worden. Gaan liggen of achterover zitten, benen wat hoger of je kuitspieren regelmatig aanspannen helpt om meer bloed naar je hersenen te krijgen zodat je minder snel flauw zult vallen. Doe verder wat jou het beste helpt: iemand meenemen waar jij je veilig bij voelt of juist niet, niet kijken of wel kijken, prikdame (het zijn nu eenmaal vrijwel altijd dames ;-)) laten aftellen of juist niets laten zeggen, en even letten op je ademhaling dat je niet gaat hyperventileren; dat maakt het alleen erger en daar krijg je ook weer lichamelijke klachten van die je paniek kunnen vergroten.

Na afloop even rustig overeind komen uit de stoel, als je staat eerst even blijven staan en pas gaan lopen als je niet (meer) duizelig bent of zwarte vlekken ziet, (terugploffen in de stoel is beter dan op weg naar de deur bijna onderuit gaan) en indien nodig nog even rustig in de wachtkamer zitten voor je weer gaat.

Als je vooral bang bent voor de pijn, dan zou je nog kunnen overleggen met je arts over het gebruik van EMLA-zalf (=verdovende zalf) maar dat doet ook je vaten een beetje samentrekken zodat ze minder goed te vinden zijn. Als die van jou normaal gesproken direct vindbaar zijn dan is het misschien niet zo'n probleem, hoe dan ook zou je het voor kunnen leggen. Misschien durf je het de volgende keer zonder als het nu eventueel met hulpmiddelen allemaal soepel verloopt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Even liggen is inderdaad een goed idee
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toen ik was opgenomen in het ziekenhuis werd er dagelijks bloed afgenomen en ik ben er zelfs een keer vandoor gegaan om me te verstoppen.
Ik vind het echt heel erg,ik vind het gewoon eng als je die buisjes met bloed naast elkaar ziet staan,er werden bij mij een keer 5 grote buisjes bloed afgenomen.
En het doet ook vaak pijn bij mij,ik heb ook al eens blauwe plekken gehad naderhand.
Liggen bij bloedprikken doe ik sowieso wel,dat zijn ze al gewend.
Ik durf bijna niet meer,en dat is een probleem want het moet echt weer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Echt heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Het is nu bijna zover en ik ben nog wel heel nerveus,ook omdat ik bang ben dat niet alles ok is,dus dat komt er ook nog bij.
Maar ja,het moet gewoon,ik heb wel een idee gekregen hoe ik er een beetje beter mee om kan gaan.