Waarom zijn we zo onaardig tegenover elkander?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie is 'we'?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stelling klop niet, ik vind heelveel mensen aardig, en wie goed doet goed ontmoed........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het wel meevallen. Als ik om me heen kijk, dan doen mensen over het algemeen gewoon aardig tegen elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, zolang we ons niet bedreigd voelen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb toch echt gemerkt dat het werkt als ik vriendelijk ben tegen een ander, want dan krijg ik een vriendelijke reactie.
En als ik onaardig doe, dan krijg ik een vervelende reactie. Dus de keuze is aan jezelf!

Het beste antwoord

ik denk dat de maatschappij anders is dan vroeger..mensen denken niet meer voor elkaar als ze elkaar niet kennen.vroeger kende je iedereen in de straat en over het algemeen was het zo dat als je wist dat ergens nood was je ging vragen of je ergens mee van dienst kon zijn...al was het maar een arm om de schouder.
beetje truttig misschien want lang niet alles van vroeger was leuk maar je kende elkaar in de straat en probeerde je elkaar uit de brand te helpen waar mogelijk was.
nu merk ik in mijn omgeving dat iedereen toch een beetje voor zichzelf zorgt en meer op een eigen eiland zit.
niet vervelend bedoelt maar de mensen hadden vroeger nog tijd voor elkaar....daarin is de maatschappij veranderd...druk...druk ..druk.
Wat ik zeker weet is dat als je om hulp vraagt je van de meeste mensen wel hulp kunt krijgen...tís meer dat het ze soms niet op valt dat je ergens hulp bij nodig zou kunnen hebben.
soms schrikken mensen als je vriendelijk gedag zegt of een lachje geeft...dáár schrik ik dan van .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Hoe weet jij dat ik onaardig ben? "We" zijn helemaal niet zo onaardig tegen elkaar. Dat lijkt misschien zo, omdat de "onaardige" gevallen vaak in het nieuws komen (tv, radio, internet, krant, enz.) en de gewone aardige gevallen zijn de moeite van het melden niet waard. Daar horen we weinig of niks over, en dus lijkt het net of het niet bestaat.
Vind ik tenminste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zeg niet dat u onaardig bent, maar ik geef u gelijk dat weinige het goede zeggen tegen elkaar of hoe belangrijk die ander wel is.
Ikzelf neem niemand iets kwalijk, ook de mensen die me ernstig hebben gekwetst.
Deze mensen hebben me een betere leerschool meegegeven.
toch bedankt voor je reacties
Lang niet iedereen is onaardig tegen elkaar.
Echter, iedereen is -weleens- onaardig tegen elkaar.

Waarom?

Omdat we het af en toe zat zijn om continu rekening met elkaar te houden, vooral wanneer je net een plensbui over je heen hebt gekregen en je band is geklapt.
Omdat je het de ander af en toe niet gunt om alwéér te promoveren terwijl je zelf dagelijks voor een schijntje de toiletten staat schoon te maken.
Omdat je er soms gewoon geen zin in hebt om lief te moeten doen als de hele klas je weer heeft zitten pesten.
Omdat het af en toe gewoon lekker is om je frustraties af te reageren als je op je werk beleefd moest blijven tegen klanten.

Iedereen mag weleens chagerijnig uit de hoek komen. Iedereen mag zijn frustraties weleens afreageren.
Onaardig? Misschien. Maar ook ontzettend menselijk.

De mensen die voortdurend onaardig zijn, zijn dit altijd met een reden. Hierbij kun je denken aan een slechte jeugd en/of een verkeerd beeld van de mensen in de wereld.
Dit is in veel gevallen eigenlijk zielig te moeten. Deze mensen zouden stuk voor stuk geholpen moeten worden.

Bovendien zijn de voortdurend onaardige mensen, tevens mensen die ook onaardig voor zichzelf zijn. Zij hebben geen goed zelfbeeld, geen zelfrespect en geen zelfvertrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat sommige onder ons elkaar het licht in elkaars ogen niet gunnen...omdat sommige onder ons elkaar iets niet gunnen,bijvoorbeeld welvaart of liefde...omdat sommige bang zijn voor "het onbekende"...daarom zijn sommige onaardig tegenover andere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SIRE heeft dit pas onderzocht. Het heeft onder meer te maken met de reactie van de persoon tegen wie aardig wordt gedaan. Die is vaak aan de achterdochtige kant. Als je dat als aardige persoon een keertje meemaakt ben je in het vervolg vanzelf wat minder aardig. Enzovoort.

Hoe aardig is Nederland? Naar die vraag liet SIRE een representatief onderzoek uitvoeren onder Nederlanders van 18 tot 65 jaar. Daaruit komt naar voren dat 78% van de Nederlanders vindt dat we aardiger voor elkaar zouden moeten zijn. Tegelijkertijd blijkt echter dat ruim twee miljoen Nederlanders er niet goed raad mee weten als een onbekende een aardig gebaar maakt. De helft daarvan is zelfs achterdochtig als een onbekende aardig doet. Terwijl we aardig gedrag eigenlijk zouden moeten aanmoedigen in plaats van ontmoedigen. Immers, een aardiger Nederland begint met je openstellen voor de vriendelijkheid van anderen. Dat is namelijk wel zo aardig. Reden voor SIRE om aardige mensen een hart onder de riem te steken. Onder het motto ‘Aardige mensen. Hoe gaan we ermee om?’ Kijk op de gebruiksaanwijzing op

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is maar net in wat voor een context je het plaatst.
Je kunt heel aardig zijn, maar als dat aardige dan onecht is, is het eigenlijk onaardig.
Soms kun je voor een ander onaardig zijn, maar dan is dat nodig, om een ander vooruit te helpen, dus eigenlijk is dat dan weer aardig.
Ik denk dat je alles moet toetsen aan eerlijkheid en oprechtheid, met als doel om niet je medemens te benadelen boven je zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het verre, dierlijke verleden van de voorouders van de mens was het zo dat een vreemde een concurrent was voor jouw ruimte, eten, water, vrouwen, etc. Door xenofoob gedraag te vertonen, i.e. de indringer wegjagen o.i.d., werd de kansen op het eigen succes groter. Dit soort gedragingen zijn tot in de misten des verledens terug te voeren.

Dit zit dus in onze genen gecodeerd. Xenofobie vergroot de kansen op eigen succes. Nu is het zo dat door onze menselijke denkvermogens wij ons tot een bepaalde niveau boven het basale kunnen verheven. Echter, het instinct zit nog dichtbij en voert bij een deel van de mensen (soms) de boventoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kun je het beste aan die onaardige mensen vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we in ons hart de pest hebben aan mensen die beter zij dan ons, ons werk afpikken, de poten onder onze stoel vandaan zagen, ons geld afhandig maken, etc. Overal zien we potentiele vijanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat aardig zijn tegen elkaar in verleden is gebleven. Ik denkt tegenwoordig voor zich zelf...