hoe weet je of je te dik bent?

Mijn mama zegt altijd dat ik te dik ben en te veel eet. maar zelf denk ik dat dit niet zo is.
Ik zwem 1keer per week 1uur
Ik doe aan circusschool 2 keer per week 1 keer 1,5u 1keer 2u
ik fiets iedere dag 8km naar school en 8km terug.

Ik eet:
's ochtens 4 boterhammen van normale grote en soms een stuk fruit daarbij
als tussendoortje eet ik meestal een beetje nootjes en rozijntjes en af en toe een koek
's middags eet ik 4 boterhammen van normale grootte
's avonds eet ik meestal 2 borden warm eten met veel groenten en geen vlees.

Ik ben een meisje van 18 jaar en weeg 72kg

Ik verdik soms en daarna val ik weer een beetje af mijn gewicht schommelt een beetje

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is je lengte? Want als je maar 1.40 zou zijn zou je wellicht wat zwaar zijn ;)
Maar het klinkt alsof je in elk geval gezond leeft. Dat is het belangrijkste. En dat je zelf tevreden bent.
Ritsuka
9 jaar geleden
wat is je lengte?
en niet echt aardig van je moeder dat ze dit telkens zegt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoezo gezond, ziet er behoorlijk eenzijdig uit.
Op een paar nootjes na zie ik alleen koolhydraten. Begin eens met een boterham minder en dik roomboter op de andere drie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is niks mis met koolhydraten eten. Als iemand gezond is en een gezond gewicht zou ik niet beginnen met aanpassingen te doen. Rupsje, eet je droog brood of doe je daar beleg op? En net als andere hier zou ik ook graag je lengte weten, dat is belangrijk om een uitspraak te kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met Koolhydraten op zich niet, met alleen maar KH wel.
Hoe ga je vet oplosbare vitamines binnen krijgen als je nauwelijks vet eet? Teveel KH is de reden dat mensen niet afvallen op een dieet dat qua calorieën en beweging goed zou moeten zijn:
http://energiekevrouwenacademie.nl/insuline-het-hormoon-dat-je-vet-stevig-vasthoudt/

Antwoorden (2)

Om te bepalen of je te zwaar bent word meestal BMI gebruikt.
De rekensom is gewicht / (lengte*lengte) (met gewicht in kg en lengte in meter
als je tussen de 18,5 en 25 zit heb je een gezond gewicht.

Nu zegt alleen BMI niet alles, buikomtrek is ook een goede indicator. Boven de 80 kom je in een risicogebied.
Lees ook dit: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/981-de-bmi-index-en-de-buikomtrek.html

Toegevoegd na 6 minuten:
Je zegt niet wat je lengte is, maar als je bijvoorbeeld 1.80 bent heb je een prima gewicht!
Ritsuka
9 jaar geleden
als je gewicht stabiel is, heb je al een groot deel te pakken. Het is normaal dat je gewicht schommelt door je hormoonhuishouding, als je gemiddeld maar op hetzelfde zit.
Daarnaast kun je, zoals hierboven al aangegeven, je BMI berekenen om te kijken of je gewicht gezond is (gewicht delen door (lengte x lengte)).
Maar er weegt meer mee. Je kunt denken aan je vetpercentage en spiermassa. De ene persoon van 72 kg is de andere niet. Zo kan iemand 72 kg wegen en dik ogen, terwijl een ander met dezelfde lengte gespierd is.
Om echt vast te stellen of je al dan niet te dik bent, kun je langs een dietiste. Hij/zij kan je ook veilig begeleiden in het bereiken of behouden van een gezond gewicht