Werkt een hoest-drankje bij het doorslikken en dus wanneer het je kaal 'raakt' of begint de werking pas in een later stadium?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Dit ligt aan de soort hoestdrank. Sommige soorten werken net als bijvoorbeeld dropjes en zijn alleen verzachtend voor de keel. Andere soorten hebben werkzame stoffen die pas wanneer zij worden opgenomen (als ze in de maag zitten) hun effect geven.

Toegevoegd na 4 minuten:
Mengsels zonder werkzame bestanddelen
Hoestdranken bevatten vaak zoethoutextract, thijm, mierikswortelsap of andere stoffen, die lekker zacht aanvoelen aan de keel, maar de hoest niet anders beïnvloeden dan het zuigen op een snoepje. Dit soort middelen bevat geen werkzame bestanddelen, maar kan ook niet veel kwaad.

Mengsels met werkzame stoffen (deze komen pas tot hun recht wanneer de werkzame stoffen worden opgenomen in het bloed)

Dempers: Middelen met een dempend effect op de hoestreflex
Morfine en andere opiaten dempen de hoestreflex in de hersenen. Vanwege de bijwerkingen en de kans op verslaving zal een arts deze middelen alleen als hoestdemper toepassen bij een terminale patiënt.
Zwakkere afgeleiden van de opiaten zijn echter met enige voorzichtigheid wel te gebruiken, bijvoorbeeld bij een hardnekkige prikkelhoest na een doorgemaakte virale infectie. Te denken valt dan aan noscapine, codeïne en dextromethorfan.

Zogenaamde slijmoplossers
Er zijn middelen op de markt, zoals acetylcysteïne en broomhexine, die pretenderen het slijm oplosbaarder te maken en daardoor het ophoesten te vergemakkelijken. De effectiviteit van deze middelen is onduidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een hoestdrank gaat via de slokdarm naar de maag en als er werkzame bestanddelen in zitten, dan zal dat via het bloed vervoerd worden en de prikkel die het hoesten veroorzaakt aanpakken. Maar het verdooft tegelijkertijd ook andere prikkels, het komt immers via het bloed overal in je lichaam terecht.

Hoestdrankjes zonder werkzame stoffen verzachten de keel een beetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoestdranken bevatten vaak zoethoutextract, thijm, mierikswortelsap of andere stoffen, die lekker zacht aanvoelen aan de keel, maar de hoest niet anders beïnvloeden dan het zuigen op een snoepje. Dit soort middelen bevat geen werkzame bestanddelen, maar kan ook niet veel kwaad. Mensen die geen drop mogen wegens hoge bloeddruk of een hart- of nierziekte mogen deze middelen niet gebruiken.