Ik ben 27, ik heb nooit puistjes gehad en nu heb ik ineens wat puistjes. Hoezo werken mijn hormonen nu ineens!?

Ik heb die puistjes op mijn kin en ik weet dat als je daar puistjes hebt dat dat ligt aan je hormonen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Net als de huid van een tiener staat ook de volwassen huid onder invloed van hormoonspiegelingen, een veranderd leef- en eetpatroon en stress. Dus eigenlijk is het heel gewoon dat een huid op latere leeftijd eveneens puistjes kan vertonen, ookal als u er vroeger nooit last van hebt gehad. De mate van acne in de puberteit zegt niets over dit verloop. Daarbij kunnen (langdurige) stress, medicijnen en zwangerschap(pen) een rol spelen bij het ontstaan op later leeftijd.

Ook is het handig als je de volgende producten vermijd;
- zeep; dit droogt de huid uit, waardoor de huid meer talg gaat produceren.
- Harde alcohol; droogt de huid ook uit.
- Kleurstoffen en talkpoeder (zoals camouflagecremes); deze verstoppen de poriën.

En van chocola krijg je geen puistjes;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat hoeft niet zo te zijn hoor.Ik denk eerder een reactie van iets...heb je misschien aardbeien gegeten of chocola?
Dat zijn de meest vookomende dingen waar je uitslag van kunt krijgen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien ben je zwanger
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Krijg je daar puistjes van?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door zwangerschap wijzigen je hormonen. Het heeft wel degelijk met je hormonen te maken. Niet met je eten. Je eten heeft een effect op je insulinespiegel en daarmee op je hormoonhuishouding, daardoor heeft eten hooguit een indirect effect.
Dat hoeft niet door hormonen te komen hoor, het kan ook een reactie zijn op iets dat je gegeten hebt. Ik had dat toen ik 23 was elke keer als ik ei gegeten had, dat ik de volgende twee dagen een heel stel puistjes had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan dat dan ineens!? want ik eet niet anders dan eerder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook niet bijvoorbeeld koekjes van een merk dat je vroeger niet at?
Als je eetpatroon niet verandert, weet ik niet of het dan ook kan. Het is wel zo dat bij bepaalde voedingsstoffen als je die jarenlang relatief veel eet, er een intolerantie kan gaan ontstaan die niet ontstaat als je het beperkt had gegeten.
Maar of dat puistjes kan veroorzaken, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmmmm, ik ga er eens op letten. Thanks!!
Puistjes worden nooit direct (hoogstens indirect via vetafscheiding) veroorzaakt door hormonen. Het gaat om ontsteking door bacteriën in haarzakje (vaak Propionibacterium acnes), die blijft "plakken" in de vet afscheiding.