Is aandachtsstoornis hetzelfde als add?

Ik heb te horen gekregen dat ik een aadachtsstoornis heb, maar is dat dan hetzelfde als add?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedoel je toevallig adhd ipv add?

Het beste antwoord

Attention Deficit Disorder (ADD) is een aangeboren aandoening. Ze wordt veroorzaakt door een afwijking in de werking van de neurotransmitters. Dit leidt tot een veranderde activiteit in bepaalde gebieden van de hersenen. Volgens een algemeen gebruikt handboek voor de indeling van psychische aandoeningen, het DSM-IV, is ADD een subtype van ADHD, en wel het zogenoemde "overwegend onoplettende type, gekenmerkt door een aandachtstekortstoornis en concentratieproblemen". ADD wordt meer dan ADHD in verband gebracht met depressie, angststoornissen en slechte schoolprestaties. Gedragsproblemen staan minder op de voorgrond. Onderzoek toont aan dat ADHD of ADD voorkomt bij 1 tot 4% van alle kinderen en dat zeker een derde deel er ook als volwassene nog last van ondervindt. ADD en ADHD komen voor bij mensen van alle opleidingsniveaus.

ADD is betekent letterlijk 'aandacht tekort stoornis', maar het valt eigenlijk onder een groep aandachtsstoornissen. Kijk voor een lijst van zulk soort stoornissen op de volgende website:
http://www.orthopedagogiek.com/aandachtstoornissen.htm

Toegevoegd na 1 minuut:
Om het heel kort weer te geven: ADD is een aandachtsstoornis, maar niet elke aandachtsstoornis is ADD. Het is dus niet hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je bedoelt een aandachtstekortstoornis en dat heet ADHD. Er zijn 3 types: met de nadruk op het aandachtstekort, met de nadruk op hyperactivititeit en gemengd type. Het woord ADD bestaat officieel niet, maar is wel populair.