Een zalf is een smeersel op basis van vet, een crème is een smeersel op waterbasis. Aan een crème wordt soms wel een beetje vet toegevoegd. Een crème droogt de huid uit, een zalf doet dat niet. Het gebruik van crèmes en bodylotions wordt derhalve afgeraden bij jeuk. Ze bevatten namelijk veel water en drogen uw huid uit. U krijgt nog meer jeuk en de klachten nemen toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Créme is een verzorgingsproduct, wat je gebruikt om bijvoorbeeld een droge huid tegen te gaan, zonder dat de droge huid een ziekte of aandoening is.
Het is dus meer voor ijdelheid bedoeld.

Een zalfje kan gebruikt worden tegen een aandoening of ziekte, vaak om de symptomen te bestrijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In creme zit veel water in en weinig vetten en olieen waardoor het versneld opgenomen kan worden door de huid
In zalf zit veel minder water en bestaat meer uit vetten
en blijft meer op de huid liggen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De basis van een zalf is een vet.

De basis van een crème is een emulsie van vet en water.

Als je kijkt het het bekendste product dat te krijgen is als zalf en als crème:

Uierzalf werkt goed om de huid te beschermen. Het is een vette substantie die als een laagje op de huid blijft liggen en op die manier de huid afsluit van ongewenste invloeden.

Uiercrème werkt goed om de huid te verzorgen. Het is een emulsie van vet en water die goed in de huid trekt en een droge huid hydrateert.

Beide producten hebben daarnaast ontsmettende eigenschappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil tussen een zalf en een creme is het volgende. Een zalf bestaat enkel uit vette bestanddelen, een creme bestaat uit een combinatie van water en vet. Je kan een vette creme hebben (meer vet dan water) en een waterige creme (omgekeerd). Een zalf kan evengoed in een tube gedaan worden als een creme. Het gemak aan een tube is de kleinere kans op besmetting, het gemak aan een potje is dat je ziet wanneer de creme of zalf van kleur verandert, of korrelig wordt en dus niet meer te gebruiken is.