moet politie ook reanimeren als er een niet reanimerenpenning aanwezig is?

pas op een cursus levensreddend handelen gehoord dat je tegenwoordig niet moet reanimeren als er niet reanimeren penning aanwezig is, maar gehoord dat de politie verplicht is toch te reanimeren, klopt dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
https://www.politievakblad-blauw.nl/Nieuws/Lists/Nieuws/Toon.aspx?id=14
Reddie
9 jaar geleden
De politie is er voor de wetshandhaving, en niet voor de hulpverlening.
Die dienen dus sowieso van je lijf te blijven.
Om te reanimeren moet je bovendien zéér goed getraind zijn. Dat doe je niet zomaar even.

Antwoorden (1)

Nee, ook de politie dient zich aan de wet te houden. De wet die hier van toepassing is, is de "Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBo)". Kort gezegd komt die erop neer dat niemand je mag behandelen (voor wat dan ook) zonder je toestemming. In situaties waarin je die toestemming niet meer kan geven, geldt dat een wilsverklaring die aan de eisen voldoet gevolg moet worden.
De re-animeerpenning van de NVVE voldoet aan die eisen: de politie mag dan dus NIET reanimeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Klopt wel alleen het artikel van MrTomaat zou mooi bij dit antwoord passen. https://www.politievakblad-blauw.nl/Nieuws/Lists/Nieuws/Toon.aspx?id=14 Want er zijn uitzonderingen. Er staat tegenover dat ik als EHBO gediplomeerde altijd bij de trainingen te horen krijg dat ik die keuze, indien een slachtoffer die penning draagt, zelf mag maken. Er zijn gevallen voorgekomen waarbij iemand gereanimeerd moest worden en zo'n penning droeg. Waarbij de EHBO-er dus niets deed. Vervolgens staat er een hele groep mensen omheen die boos worden op de EHBO-er omdat zij vinden dat hij zijn werk niet doet. Of erger de EHBO-er geweld aan doen. Uitleggen dat iemand zo'n penning draagt werkt niet, want heel veel mensen kennen het niet, of snappen het niet. Ambulance personeel zal in zo'n geval vaak het slachtoffer de ambulance in dragen en verder ziet niemand dat zij in de ambulance vervolgens niets doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb onvoldoende juridische kennis om het met 100% zekerheid te durven volhouden, maar ik denk toch écht dat de trainers het mis hebben.
Je mag nou eenmaal niet op eigen houtje beslissen de wet wel of niet te overtreden! Los van die wet: waar haalt iemand het recht vandaan om te denken "Ja, die meneer/mevrouw kan nou wel niet willen dat hij/zij gereanimeerd wordt, maar ik doe het lekker tóch!"
HeerVoldemort
9 jaar geleden
https://www.nvve.nl/waardig-sterven/wilsverklaringen-van-de-nvve/niet-reanimeren-penning EHBO’er en de niet-reanimerenpenning In het handboek van het Oranje Kruis staat dat een EHBO’er de reanimatie niet hoeft te starten als de penning aanwezig is. De EHBO’er mag niet op zoek gaan naar de penning, omdat dit tijdverlies betekent. Mensen die wel gereanimeerd willen worden kunnen dan namelijk tekort worden gedaan. Mocht de EHBO’er bij het ontbloten van de borst een penning aantreffen, dan kan hij stoppen met reanimeren. Hij mag ook doorgaan tot professionele hulpverleners aanwezig zijn. De professionele hulpverlener dient de penning te respecteren en te stoppen of niet te beginnen met de reanimatie.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dus vandaar, wat jij zegt klopt. Behalve dan in het geval van de EHBO-er. Ik zou zelf 9 van de 10 keer niet reanimeren. Maar als ik een woedende menigte krijg omdat ik niets doe, ga ik wel reanimeren alleen doe ik niet heel erg mijn best.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toen ik 50(!) jaar geleden een EHBO-cursus volgde, leerde ik de eerste les al: al heb je nog geen flauw idee wat je moet doen: voer maar een toneelstukje op en laat hulp inroepen. Dan blijven de omstanders, die anders misschien allerlei schadelijke acties ondernemen, ondertussen met hun handen van het slachtoffer af.
Tegenwoordig is er een variant: dan blijven ze met hun handen van jóu af.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ja ik weet het, het is te gek voor woorden soms. Ik heb ook al een keer iemand heel erg kwaad gekregen, omdat hij vond dat ik iemand verkeerd behandelde. Was iemand erg hard gevallen, enkel helemaal dubbel geklapt. Het slachtoffer kon er niet op staan. Ik heb de persoon laten koelen met ijs, maar ik wilde geen drukverband aanleggen omdat ik twijfels had of de enkel gebroken was. Nou de persoon die erbij stond ging helemaal door het lint "En als jij nu niet meteen een verband aanlegt dan sla ik al je tanden uit je b*ek." Ik heb gezegd "Deze zie ik door de vingers, omdat je geschrokken en overstuur bent, maar nog 1 zo'n opmerking en ik houd je aan voor bedreiging." Gelukkig werd hij toen stil en kon ik uitleggen waarom ik geen verband aan bracht. Daarna het slachtoffer met een taxi naar het ziekenhuis laten brengen, de verzekering heeft dit vergoed. Want een ambulance komt er niet voor. De volgende dag werd ik door het slachtoffer gebeld, ze had in het ziekenhuis foto's laten maken, de enkel was op 2 plaatsen gebroken.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik snap jou, maar ik snap ook dat het wel is toegestaan.