Is zwarte schimmel op mijn vloerbedekking gevaarlijk?

Door een aangetoond bouwfysich gebrek aan onze huurwoning, Waardoor er onder andere veel vocht doorslag vanuit de kruipruimte komt ( omdat de kruipruimte veel te vochtig is, het hele huis is trouwens vergeven van de koudebruggen ). Is de vloerbedekking ernstig aangetast met vieze zwarte schimmel. Onze huurbaas Wonen Limburg neemt het probleem niet zo ernstig. En verteld ons dat dit inherent aan de ouderdom van de woning is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Schimmel is schadelijk voor de gezondheid en kan leiden tot allergische reacties en irritaties. Sommige schimmelsporen zijn zelfs kankerverwekkend. Het komt er natuurlijk op aan hoe groot een schimmelbelasting is. Van een paar plekjes op voegnaden zal niemand omkomen, maar bij compleet beschimmelde muren ziet dat er al anders uit. Helaas zijn de symptomen voor een arts meestal moeilijk te duiden.
Welke ziekten worden veroorzaakt door schimmels?
Het vaakst ontstaan allergieën door schimmels en schimmelsporen, maar ook diverse andere irritaties kunnen erdoor ontstaan;
Infecties veroorzaakt door schimmels komen slechts in zeldzame gevallen voor, en dan met name bij zeer verzwakte mensen;
Naast de typische aandoeningen aan de luchtwegen kunnen schimmels leiden tot diverse maag- en darmziekten en migraine;
Maar ook huidaandoeningen zoals eczeem of netelroos kunnen hun oorzaak vinden in een met schimmel besmette woning.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Snel verhuizen,schimmel is gevaarlik
Ja, schimmels zijn altijd slecht voor de gezondheid. De luchtkwaliteit gaan achteruit, het kan allergische reacties of klachten aan de luchtwegen veroorzaken.
Voor zover ik weet is de huurbaas ervoor verantwoordelijk dat u als huurder veilig en gezond kunt wonen. Door de schimmel is dit beiden in het gedrang.