wat te doen tegen mijn angst voor tandenborstels?

Ik ben bang dat ze mijn tandvlees kunnen scheuren, wat te doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Ga eens naar een mondhygiënist(e), zij of hij kan je vertellen en duidelijk maken dat dit niet gaat gebeuren. Ook kan zij/hij je leren goed te poetsen. Ben je ook bang voor de tandarts of mondhygiënist, maak dan een afspraak bij de angsttandarts, ook deze kan je helpen van deze angst af te helpen.

Toegevoegd na 25 minuten:
Als je hier liever zonder hulp overheen komt (wat wel mogelijk is, maar niet gemakkelijk), dan kun je beginnen je tanden met een vinger te poetsen, als dat goed gaat, dan ga je over op een zachte kinderborstel, daarna op een zachte borstel voor volwassenen met kleine kop (M39 Lactona bijvoorbeeld), dan op de gewone zachte borstel en vervolgens op een mediumborstel.
Een zachte borstel is beter voor het tandvlees, een harde borstel maakt beter schoon, dus de keus voor de tandenborstel moet je op den duur zelf maken, dat ligt er ook aan wat je dan zelf prettig vind.
Bouw het gebruik van een tandenborstel in kleine stapjes op, maar neem wel zo snel mogelijk die stapjes. Gezonde, schone tanden, zijn de basis voor een goede gezondheid. Door slecht of niet poetsen kun je je lichaam negatief benadelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus je moet je angst voor tandartsen afleren bij een tandarts? Logica ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een straatfobie hebt moet je dat ook op straat afleren, heb je angst voor spinnen dan leer je dat af door spinnen vast te pakken enz. Je moet de confrontatie aangaan om de angst te kunnen overwinnen. Een angsttandarts is gespecialiseerd in het omgaan met angstige patiënten. Hij weet precies hoe hij met hen om moet gaan, houdt er rekening mee dat de mensen bang zijn enz.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, op een dag zal je toch niet ontkomen aan de tandarts (gaatjes, terugtrekkend tandvlees, gebroken tand, enzovoort). Deze tandartsen hebben zich gespecialiseerd op het behandelen van patiënten met een angst voor de tandarts, zij nemen de tijd voor je en zorgen dat je je angst op het moment van de behandeling onder controle krijgt.
Ivana
9 jaar geleden
Perfect antwoord, plus.