Wat kan ik met mijn taalangst doen?

Ik kom uit Slowakije en ik ben al 4 jaar Nederland aan het leren.
Hoe kermisfan elke jaar ga ik naar Nederland maar nu na die 4 jaar eindelijk heb ik iets gesproken.
Mijn belangrijkste probleem is, dat ik in Nederlands kan spreken, maar ik moet begrijpen wat iemand spreekt.
En daarom kan ik ook spreken aan.
Als ik met iemand wil ontmoeten, zo spreek ik met hem/haar af dat hij/zijj langzaam zal spreken.
En wanneer kan ik alles begrijpen en kan ik ook iets spreken.Maar als het niet zo is dat ik niks begrijp zo kan ik niks spreken.
Het is vreemd.
Iedereen me zeg dat ik vele oefenen moet doen maar het niet helpt.
Elk volgend mislukking is voor mij heel slecht.
Ik wil andere mensen begrijpen maar als ze heel snel spreken zo het is niet mogelijk.
En niet iedereen wil of kan langzamer spreken en niet iedereen is geduldig.
Ik ben al machteloos en wanhopig.
Wat kan ik nog doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Woon je in Slowakije of in Nederland? Je kunt oefenen door Nederlandse tv-programma's te kijken.
Deze kun je onder andere vinden op:
http://www.npo.nl/uitzending-gemist Als je in Nederland woont, kun je misschien oefenen met een vrijwiliger (taalmaatje).

Antwoorden (1)

Tja, ik denk dat oefenen het beste is.
Wanneer je een taal maar gedeeltelijk spreekt, probeer je dan te houden aan een onderwerp waar je al heel veel van weet. Lees over dit onderwerp in het Nederlands en zoek (bijvoorbeeld via Facebook of ander media) andere mensen met belangstelling voor hetzelfde onderwerp. Bezoek bijvoorbeeld fan dagen van een zanger/zangeres en zorg dat je veel over de artiest weet. Je hebt dan snel contact met mensen die dezelfde belangstelling hebben als jij. Wellicht kun je hen vragen of ze bereid zijn om met je te skypen.
Ook andere mensen uit Slowakije die Nederlands spreken kunnen uitstekende oefen parters zijn. Een extra cursus gewoon herhalen kan ervoor zorgen dat je zelfvertrouwen toeneemt. (Je wordt immers steeds beter en misschien zelfs beter dan je mede leerlingen.)
En nu komt het: wanneer jij je kwetsbaar opstelt, en als eerste je hand uitsteekt, je voorstelt en verteld dat je je Nederlands aan het oefenen bent, zul je versteld staan welke complimenten je al bij voorbaat krijgt. Nederlanders zijn zich ervan bewust dat onze taal verdomd moeilijk te leren is. Daarmee oogst je onmiddellijk bewondering.
Heel eng is het natuurlijk om, misschien meerdere keren, te moeten vragen om langzamer te spreken. Vertel rustig dat je moet wennen aan het accent van elke individuele Nederlander.
Wanneer je 1 of 2 mensen kent die gesprekken met je willen voeren is dat om te beginnen ruim voldoende. Als je gewend bent aan dit kleine aantal kun je eens kijken of er nog meer mensen zijn waar je een gesprekje mee kunt voeren.
Uiteindelijk zul je merken dat het minder moeilijk wordt.
Ik wens je heel veel succes en je hebt al 1 complimentje van mij! Je hebt al lef: ondanks dat je de taal nog niet helemaal machtig bent durfde je wel je vraag te stellen!

Toegevoegd na 1 minuut:
O, ja: zing en lees de tekst mee van Nederlandstalige muziek. Er zijn veel mensen die zo onze taal geleerd hebben.