Doet laxeren pijn?

Ik heb al bijna twee weken last van mijn darmen. Ik heb het gevoel dat ze zijn verstopt. Vooral de laatste tijd is het erger geworden, de krampen zijn dan wel weg maar mijn buik rond en onder mijn navel is helemaal opgezet. Ik loop de hele dag (sinds een paar dagen) rond met een vol gevoel, vorige week heb ik microlax gebruikt maar dat hielp niet er kwam bijna niks uit. Maar ik kreeg wel last van krampen en voelde me erg beroerd daarna. Ik zie er daarom ook erg tegen op om vanmiddag te gaan laxeren maar ik weet dat het moet, want ik wil me weer gewoon voelen. Heeft iemand ervaring of tips om darmkrampen tegen te gaan tijdens het laxeren? en wat kan ik verwachten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bij mij helpt iberogast gebruik ik ivm pds

Antwoorden (4)

Wanneer je hier vaak last van hebt zou ik toch naar de huisarts gaan. Er kan vast iets aan gedaan worden.
Het verschilt van persoon tot persoon: een laxeermiddel geeft ongeveer hetzelfde soort buikpijn als wanneer je hevige diarree hebt, maar kan dan pijnlijker zijn.
Als je huisarts geen afdoende oplossing heeft kun je je beter laten doorverwijzen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat hangt er maar net vanaf wat je bedoelt met laxeren. Als je bedoelt het slikken van een laxeermiddel, dan verschilt het per middel, situatie en persoon. Sommige middelen staan er om bekend dat ze darmkrampen kunnen veroorzaken, terwijl dit bij andere middelen nauwelijks voorkomt. Vooral de middelen die bij de drogist verkocht worden voor incidenteel gebruik werken vaak door middel van prikkeling van het darmslijmvlies, en dan heb je een veel grotere kans op krampen dan wanneer je een middel als metamucil of movicolon (alleen op recept verkrijgbaar) gebruikt. Als je het gebruiken van een klysma bedoelt, dan geven zeker de klysma's met groter volume (dus NIET de microlax en andere microklysma's zoals norgalax) vaak wel wat krampen. Je probeert immers de ledigingsreflex op te roepen. Wat dan kan helpen is er in elk geval voor zorgen dat de vloeistof niet te koud is, dat geeft namelijk veel sneller darmkrampen.

Maar ik lees in de reacties dat je nog niet bij je huisarts bent geweest. Als je al microlax hebt gebruikt en dat heeft niet gewerkt, dan is dat toch echt de meest verstandige stap. Je huisarts kan beoordelen wáár de ontlasting vast zit, en aan de hand daarvan het juist middel voorschrijven. Microlax of zelfs een gewoon klysma gaat niet helpen als het hoger in je darmen vast zit, terwijl een oraal laxeermiddel weer niet of onvoldoende kan helpen wanneer er echt een harde 'prop' in je endeldarm zit.

Het nadeel van een klysma is inderdaad zoals jij beschrijft, dat als je er geen resultaat op hebt, je juist meer klachten kunt krijgen. Daarom wil je dit in één keer goed aanpakken, en dan kun je beter - indien nodig - een klsyma met een groter volume of een hoogopgaand klysma gebruiken, of een hoge dosis movicolon in één keer nemen dan dat je twee keer een gewoon klysma gebruikt en er vervolgens niets gebeurt. En dát is nu juist iets wat je huisarts goed kan beoordelen, dus dat lijkt me toch echt nog altijd het beste advies hier.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Mascha,

Erg vervelend. Helaas is constipatie een van de meest voorkomende lichamelijke klachten in de westerse maatschappij. 3x raden hoe dat komt...
In eigenlijk alle gevallen ligt dit aan een verkeerde voeding. Hoe is je voeding?
Dat je voldoende vezels moet binnenkrijgen en voldoende water moet drinken heb je vast al vaak genoeg gehoord. Wat minder bekend is, is dat alle bewerkte voeding kan zorgen voor lichamelijke klachten (zoals constipatie, moeheid, hoofdpijn en ook kanker). Bewerkte voeding is alle voeding die niet rechtstreeks uit de natuur komt. Ook bruinbrood is in die zin slecht. Je lichaam is nou eenmaal niet gemaakt voor bewerkte voeding, e-nummers, magnetronmaaltijden en slechte suikers.
Eet je misschien teveel bewerkte suikers? (pasta, (bruin)brood, rijst, snoep, suiker, koekjes, ijsjes enz.)

Als ik jou was zou ik niet aan de laxeer gaan, nooit. Dit is echt troep waarvoor je lichaam niet gemaakt is. Wat ik zou doen als ik jou was, is zoeken naar de oorzaak. En ik denk dat de oorzaak voor 90% bij een verkeerd voedingspatroon ligt. De overige 10% ligt bij stress of chronische lichamelijke aandoeningen.

Wat ik je wel kan adviseren is om elke dag psylliumvezels te gebruiken (colon clean), door verse jus, smoothies of juices. Geen yoghurt, zuivel is ook niet bevorderend voor je klachten/gezondheid.
En vooral: zo natuurlijk mogelijk eten; groenten, fruit, noten, zaden en dierlijke producten zo min mogelijk. Zuivel en rood vlees kan voor ook voor oa darmklachten zorgen.

Het kan overigens ook zijn dat je overgevoelig bent voor gluten of een chronische (nog niet ontdekte) darmaandoening hebt. Om dit uit te sluiten, kun je even langs je huisarts gaan. Maar ook dan adviseer ik je het bovenstaande.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat je snel van je klachten verlost zult zijn! Laat het ons even weten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laxeren doet helemaal geen pijn. (vond ik niet)
Er zitten stoffen in het laxeermiddel waar je gevoelig voor kunt zijn dit kan bijwerkingen hebben zoals: meer scheten laten, of misselijkheid.
Ik deed er 's ochtends 1, dit hielp niet goed nu ben ik overgestapt op 1 's ochtends en 1 's avonds om 7 uur. Werkt veel beter en mijn pijne darmen zijn ook over.
Zorg dat je het op vaste tijden inneemt!! dan werkt het beter