Hoe geraak ik af aan mijn obsessie met mijn ex?

Ik had een relatie van 3 jaar ( het is inmiddels al 2jaar geleden dat het gedaan was). In die twee jaar bleef ik in contact met mijn ex, we zagen en spraken elkaar af en toe, in al die tijd is hij een obsessie geworden voor me. Het is heftig, ik geraak er niet van los. Denk zelf dat het een obsessie is en niet meer met liefde te maken heeft. Denk steeds elke dag aan hem al is het inmiddels al 2jaar over. Het vreet me op, weet helemaal geen raad meer

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (4)

Je hebt hulp hierbij nodig, ga naar je huisarts, laat je doorverwijzen naar een psycholoog. Je bent al goed onderweg doordat je weet dat je een probleem hebt, zet nu de volgende stap.
Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ongeveer zelfde schuitje. twee jaar relatie en nu voorbij, typische dingen,,,checkw whatsappen messenger en Facebook voor info.
dat is kansloos. heb zojuist haar nummer en whatsapp verijderd. ik ga haar nog een brief schrijven over mijn belevingen en dan is klaar.

als je alle connecties verwijderd word het minder en praten met anderen.
de stroom aan herinneringen is continu en niet te stoppen. enige remedie is sporten en afspreken met vrienden en met je beste vriendinnen praten over akkes,

maar zoals ik tyoe is makkelijk,de praktijk is bitter,

en hulp zoeken, praat nu met 2 goede vrienden en therapeut,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probeer te daten dat kan afleiden en wie weet ontmoet je nog leuker iemand
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je in de fase zit dat je wilt daten dan is de obsessie fase met je ex wel over. Als je gaat daten terwijl je die obsessie hebt lijkt mij dat niet goed. Maar ieder mens is anders uiteraard.
Wat goed dat je zelf onder ogen ziet wat er aan de hand is. Veel mensen verkeren in de illusie dat hun liefde zo groot is dat ze de ander niet kunnen vergeten, maar jij durft te onderkennen dat je met een obsessie te maken hebt. Heel goed. Ik vind het ook heel moedig dat je advies of hulp zoekt, en je leven weer in eigen hand probeert te krijgen.

Wat je zou kunnen proberen, is rustig en nuchter nadenken over de situatie, om je manier van kijken te veranderen. Denk aan de minder leuke kanten van die persoon (als je zelf alleen het goede wenst te zien, kun je ook denken aan wat anderen over hem gezegd hebben, en of daar niet een kern van waarheid in zit), aan de nadelen van de relatie (moet je kijken hoe je nu in de penarie zit), aan de vervelende dingen die er gebeurd zijn (waarom is de relatie uitgegaan?). Bedenk dat wanneer je verliefd bent, je de ander heel rooskleurig ziet, maar hoe zien anderen hem? Voor hen is het maar een voorbijganger, maar een collega, maar een familielid of kennis. Jij (de verliefde partij) bent de enige die de persoon zo ophemelt, dus realistisch is het niet. Probeer meer te zien hoe hij werkelijk is. En probeer de nadelen te zien van jullie relatie zoals die op dit moment is, en kijk of je dit nog wel wilt.

Het kan ook enorm helpen om een tijdje bij hem uit de buurt te blijven. Je kunt hem uitleggen dat je het lastig vindt om contact te blijven houden, en dat je even wat ruimte nodig hebt om tot jezelf te komen. Daar zal hij best begrip voor hebben. Probeer op de sociale media niet steeds met hem geconfronteerd te worden, zodat je gevoelens tot rust kunnen komen. Als je hem moet 'ontvrienden', kun je dat gewoon vertellen en zeggen dat als je weer wat meer in balans bent, je natuurlijk weer graag wilt horen wat er in zijn leven gebeurt. Mocht je het lastig vinden om dat ter sprake te brengen, dan kun je ook je instellingen zo veranderen dat je tenminste de meldingen niet meer krijgt. Maar dan moet je wel weer de discipline op kunnen brengen om er niet naar te gaan zoeken.

Vul je leven met leuke andere dingen. Neem een nieuwe hobby, ga bij een koor, enz. Probeer zo veel mogelijk afstand te houden en weer grip te krijgen op je eigen leven. Ik wens je er heel veel succes bij.