Dat hangt nogal af van wat je daarna moet gaan doen. Als je bijvoorbeeld auto moet rijden, machines moet bedienen of jezelf moet concentreren, kan het erg gevaarlijk zijn. Want je kunt op de gekste momenten je concentratie kwijt raken of spontaan in slaap vallen.
Als je daarna een bankhangdagje hebt, maakt het niet zo veel uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, je zal wel heel erg vermoeit zijn en sommige activiteiten als intensief sporten worden dan zwaarder.
Gewoon een goed ontbijt, goed humeur en dan komt alles goed!

MAAR DOE HET NIET TE VAAK!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is veel onderzoek gedaan naar de gevolgen van slecht slapen. Het is bij de meeste mensen ook wel bekend dat een slaaptekort negatieve gevolgen heeft voor de gezondheid. Slecht slapen heeft niet alleen schadelijke gevolgen op de lange termijn, maar ook op de korte termijn. Gevolgen na 1 nacht niet slapen zijn:
- Je kunt minder goed focussen. Daarnaast ben je vergeetachtiger omdat slaap erg belangrijk is voor het opslaan van gebeurtenissen in je geheugen.
- Het tast je immuun systeem aan
- Je hebt niet alleen meer drang naar voedsel, maar vooral ook naar vet en koolhydraat-rijk eten. Wanneer je moe bent grijp je dus vaker naar ongezond eten en snacks.
- Niet slapen maakt lelijk! Na één nacht niet slapen zie je er ongelukkiger en ongezonder uit.
- Niet slapen verdriedubbelt de kans op een verkeersongeval
- Een studie aan de Harvard Medical School heeft met hersenscans aangetoond dat slaaptekort het emotiecentrum in je brein tot 60% reactiever maakt. Dit zorgt ervoor dat je emotionele gebeurtenissen minder goed kunt relativeren en hierdoor ”emotioneler” op gebeurtenissen kan reageren.

Uiteraard hangt het er volledig van af wat je de dag daarna van plan bent of deze gevolgen ook daadwerkelijk invloed hebben op je functioneren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
De link bij je antwoord geeft bij mij een foutmelding. Die pagina lijkt niet te bestaan. Is dit de juiste link: http://www.inslaap.nl/slaapproblemen/de-gevolgen-van-een-nacht-slecht-slapen/ of doe ik iets verkeerd?
Neen, bizar genoeg is het zelfs gezond als je tenminste niet al oververmoeid was. Je lichaam leert immers eens omgaan met een ander ritme en zal daardoor dynamischer worden. Als je 24 uren doorwerkt, zul je wellicht een normale dag hebben en dan ga je best vroeg slapen daarna. Als je 48 uren doorwerkt met een normale dag, dan kan het problematisch worden omdat je plots problemen zult krijgen om in slaap te vallen omdat je lichaam dan in zekere zin 'gedrogeerd' raakt (high aanvoelt).

Ook moet je opletten met je waakzaamheid (machines bedienen als arbeider, fietsen als student in het verkeer, autorijden) want dat is veel minder dan je denkt. Zelf viel ik ooit zo bij een salto op de duikplank uit vermoeidheid terwijl ik dacht dat ik een meter verder in het water ging vallen en daardoor sprong mijn voet deels uit het gelid maar er gelukkig ook weer in. Nog steeds is die voet zwakker voor verzwikking en ga ik bij lopen compleet door mijn voet als die ergens fout neerkomt vanuit training daarna.

Kijk, slaap dient eigenlijk om verscheidene reden maar de hoofdreden zijn onze hersenen terug te 'herstellen' alsook de 'zintuiglijke impressies' van de periode ervoor op te zuiveren en te 'defragmenteren' tot een minimale 3% of minder van wat 'nuttig blijft' om te onthouden of te verwerken. Om die reden gaat er almaar minder in je hoofd als je zeer lang na elkaar wakker blijft. Dus je schuift dat even op, maar je lichaam kan daar best eens tegen. Er kunnen periodes zijn dat je lichaam 10 uren rust nodig heeft, meestal is eigenlijk 6 uren kernslaap voldoende maar we vinden het nu eenmaal leuker in bed meestal (en blijven dan liggen als dit kan).

Ook dat nog: mensen die kernachtig slapen (eerste twee à drie uren zijn heel belangrijk) dromen daarin zo kort dat je nooit wakker wordt tijdens die dromen. Als je je 's morgens altijd je dromen herinnert, dan slaap je eigenlijk bijkomende fase die strikt niet helemaal nodig zijn. Ook dan moet je op termijn opletten dat je geen depressie doet, want de zinvolheid van elk zoogdier zit meestal in jagen (lees: werken) afgewisseld met eten en slapen. Dit noem ik fysische zinvolheid van ons leven. Die is moeilijk vervangbaar door aandachtsvormen als internet incl. Facebook en werken moet daarom ook sociaal zijn. Als je dus met vrienden een uitdaging aangaat en niet slaapt, zul je minder schade lijden, dan altijd op tijd te gaan slapen en je dagen niet te vullen met echte dingen te ondernemen met vrienden.