Is brandend plastic kankerverwekkend?

Bijv. een plastic verpakking of zo, van koekjes. zoiets.
Want ik heb wel ergens gehoort dat de rook die eraf komt kankerverwekkend is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.6K

Het beste antwoord

Dat ligt er aan wat voor plastic het is.
PVC is kankerverwekkend als er bij de verbranding gifstoffen vrijkomen zoals dioxines.

PET en HDPE zijn bij verbranding niet direct kankerverwekkend, maar kunnen wel problemen geven, vooral bij onvolledige verbranding komen er bijvoorbeeld koolmonoxides vrij.

Toegevoegd na 3 minuten:
Plantentroep in je tuin verbranden is trouwens ook gevaarlijk voor het produceren van dioxines. Roken ook en eten van bepaald voedsel etc. Eigenlijk zit het overal om ons heen ;-) Lees onderstaande link maar eens. Ik zou me er verder maar niet te druk om maken, gewoon niet met vuur spelen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (2)

En dat klopt dan ook. Daar kunnen dioxinen en PCB's bij vrijkomen, die stoffen wil je niet inademen.
14 jaar geleden
Rook is nooit goed voor je, bij plastic verbranding komen chemische gassen vrij en grote kans dat die kanker verwekkend zijn.
Dat wil niet zeggen dat je accuur kanker krijgt maar door de chemische stoffen in je longen beschadig je toch teer weefsels, en dat is zowiezo niet goed voor je.

Zelf als iets aanbrand op de barbique is al kankerverwekkend ( zwart verbrand vlees, tosti's iets te zwart etc) .