Ik heb ringwormen, hoe besmettelijk is dat?

Ik mocht wel gewoon doorgaan met werken, zolang ik maar geen directe contact maak, maar hoe zit het met sporten enzo? als ik dingen aanraak en anderen even later ook, kunnen hun het dan ook krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.2K

Antwoorden (6)

Ringworm is heel besmettelijk!
vind het ook raar dat je gewoon mag werken en sporten..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
krab zo min mogelijk, en was regelmatig je handen, zo beperk je het besmettingsgevaar.
wees alert op eventuele huisdieren.
je kan de schimmel via je huisdier hebben gekregen, en die moet dan ook behandeld worden.
of je dier is vrij van schimmel, maar je kan hem of haar wel besmetten.
Rieneke1
14 jaar geleden
Ringworm is een besmettelijke schimmelinfectie van de huid, die o.a. bij mensen voorkomt. Bij mensen wordt ringworm veroorzaakt door dermatofyten, meestal de soorten Trichophyton Rubrum, T. mentagrophytes, T. tonsurans en T. shoenleinii. De besmetting kan overgedragen worden door bijvoorbeeld huidcontact, een vuile haarkam of handdoek. De besmetting wordt ook wel opgelopen van besmette honden of katten. Dan gaat het vooral om Microsporum canis.

De infectie krijgt zijn kans op vochtige plaatsen van de huid en begint meestal op het hoofd (tinea capitis) of de voeten (zwemmerseczeem = tinea pedis), maar kan op het gehele lichaam voorkomen.

De schimmel vormt ringvormige plekken, vandaar de naam, en leeft van de keratine, die voorkomt in de buitenste dode cellen van de huid en nagels. De infectie veroorzaakt jeuk en een rode, schilferige huid. Als de schimmel zich uitbreidt, worden de ringen steeds groter, terwijl vanuit het aangetaste centrum weer genezing plaatsvindt.

Behandeling vindt plaats door middel van een antimycoticum (schimmelbestrijdend middel) in de vorm van zalf of crème, of tabletten. Voorbeelden van zalven en crèmes zijn: miconazol, ketoconazol, clotrimazol, terbinafine of itraconazol. Als tabletten gegeven worden, wordt nogal eens terbinafine of itraconazol gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook ooit ringworm gehad en de Dermatoloog vroeg direkt of ik met dieren werkte en of daar een ander dier sinds kort bij was gekomen en dat klopte. In mijn geval was dat een kameel en die heeft niet iedereen maar de Dermatoloog wist me gelijk te vertellen dat het uit de mest kwam.
Na een kuurtje en vieze stinkzalf was het wel over maar ik moest wel van baan veranderen, helaas.
Er is me nooit kontakt verbod opgelegd met andere mensen dat kon ook niet want ik had het op mijn buik en rug en mijn moeder moest mijn rug insmeren met die zalf.
Mijn moeder heeft het nooit van mij doorgekregen dus hoe besmettelijk is het?
Het is een rotkwaal dat wel en ik wens je dan ook van harte beterschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn zoontje begon er ook mee een ringworm op zijn hoofd, vervolgens kreeg t hele gezin er last van. omdat t ook door lakens en dergelijke door gegeven kan worden.
dus erg besmettelijk en kan best lang duren eer t weg is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ringworm is een erg besmettelijke schimmelinfectie. Waarschijnlijk heb je een crème gekregen, en misschien een kuurtje tablettenen als het goed is wordt het daarmee vrij snel beter.

Alleen de plekken zelf zijn besmettelijk, dus daar moet je niet mee tegen dingen of mensen aankomen. Verder valt de besmettelijkheid wel mee.