Hoe kan het dat mensen nog pijn kunnen hebben aan geamputeerde ledematen?

Na amputatie van bijvoorbeeld een arm of een been kunnen mensen soms ontzettende pijn hebben aan juist die ledematen die ze missen. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Dat noemen we fantoompijn ; pijn aan een lichaamsdeel dat er niet meer is, maar wel ooit geweest is. (iemand die zonder been of arm geboren is, zal daar dus nooit fantoompijn aan hebben).

Op onze hersenen, en om precies te zijn de hersenschors, licht een soort van 'landkaart'van je lichaam.(Zie afbeelding). Elk plekje van je lijf heeft zijn eigen 'zone' op het brein. Niet evenredig met de ware grote ; gevoelige lichaamsdelenals vingers, tong en mond nemen veel meer plaats in dan een heel bovenbeen.

Wanneer er nu een lichaamsdeel 'uitvalt', blijft het plekje op de kaart nog wel aanwezig op de hersenen. Deze hersendelen kunnen op de lange duur overgenomen worden door de aangrenzende lichaamsdelen, maar er blijft een soort van 'overlap', waardoor het mogelijk blijft met je hersens de pijn in het niet meer aanwezige lichaamsdeel te voelen, door bijvoorbeeld een verkrampte -afwezige- hand. Alsof je hoofd niet 'weet' dat dat deel er niet meer is, en er nog gewoon mee voelt.

Soms is deze fantoompijn deels te verhelpen door gebruik te maken van een spiegel, waarbij het nog aanwezige lichaamsdeel wordt geprojecteerd op de plaats van het geamputeerde, waarbij door ontspanningsoefeningen getracht kan worden de pijn (meestal door kramp) te verminderen. Uitermate boeiend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat heet fantoompijn. De hersenen blijven signalen doorkrijgen van de zenuwuiteinden, en kunnen de signalen niet juist interpreteren.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Heel juist en dat op dit uur. ;)