Hoe geef je jezelf energie?

ik leg het uit.
ik geef al heel lang veel energie aan andere mensen.
ik ben een luisterend oor en ik bied hulp als het nodig is.
als ik het mag zeggen van mij zelf.
ik ben goed voor de mensen.
ja dat geeft ook een goed gevoel.
maar nou ik veel meer alleen ben wil ik weten hoe
ik energie aan mij zelf kan geven.
of is het alleen minder goed mogelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit zelf ook in die situatie, ik volg de antwoorden met interesse.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ook. hier zijn hele slimme mensen bij voor als je het even niet meer weet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belangrijke vraag! + Ook aan jezelf denken!

Het beste antwoord

Bedoel je geestelijke energie?
Of lichamelijke energie?

Energie krijg je van energie.
Sporten, bewegen, wandelen, fietsen, tuinieren.......
het kost energie, maar je voelt je daardoor energieker.

Het lezen van goede boeken.
Wat dat is, is niet te beschrijven, omdat er zo enorm veel keuze is.
Bibliotheek in de buurt?
Zoek een boeiend onderwerp. Lees wat je interesseert, je kan er zo veel inspiratie uit putten.

Nu ik veel meer alleen ben, kan ik mij bezig houden met datgene wat ik zelf graag wil.
Ik heb een tijdrovende hobby, maar het is zo bevredigend om een mozaiekwerk af te zien.......Daar krijg ik dan weer energie van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

De energie die jij geeft aan anderen is niet jouw energie... Dus jij kunt die energie ook niet aan jezelf geven... Je zegt het zelf al, dat het niet lukt...
Als je een ander energie geeft, dan ben jij het kanaal, en dan krijg jij het ook te ervaren...

Dus mijn raad is, ga weer anderen energie geven, dan krijg jij het ook... Jezelf energie geven gaat niet... Gelukkig of helaas, dat is aan jou...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry hoor, lees de vraag eens, en probeer te begrijpen wat er gevraagd wordt.
AWM
14 jaar geleden
Nee, dat kan niet kloppen. Als die energie niet zijn energie is, waar komt die dan vandaan? Diefstal van energie is strafbaar, dus ik hoop niet dat je deze brave borst van iets onoirbaars beticht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik snap het ook niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij probeert hier mee te zeggen,dat de energie die je aan anderen geeft van buiten jezelf komt en daaruit volgt: Wie goed doet ,goed ontmoet.
Door je energie bij je te houden. Goed voor jezelf zorgen en alleen geven wanneer het jou niet belast. De meeste mensen geven omdat ze geen nee kunnen zeggen, zo lopen zij leeg en de ander krijgt energie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
doe eens iets voor jezelf , ga een dag echt iets doen wat je al een hele tijd wil maar wat er nooit van komt.
verwen jezelf eens op iets leuks.
14 jaar geleden
Door in je gedachten onder de energiedouche te gaan staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga meestal mijn denkbeelden na als ik alleen ben en niets te doen heb. Dan denk ik alles wat ik denk weer vanaf het begin af aan. Of het allemaal wel logisch is enzo. Of ik niet te subjectief tegen de wereld aankijk, of ik niet te goedgelovig ben tegenover andere dingen.

Een frisse kijk op de wereld is heel belangrijk voor je 'energie'.

Toegevoegd na 46 seconden:
Je 'luistert' hierbij als het ware naar jezelf terwijl jij je levenswijze en denkbeelden aan het vertellen bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeg in de morgen lekker gaan sporten, je zult zien dat je je de rest van de dag top voelt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoek een oude boom op in het bos of waar dan ook .
zoek naar een oude boom die echt jou aandacht trekt .
En ga daar maar eens 5 a 10 min goed tegenaan staan
Dan voel je de energie van de boom in jou overgaan .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3 ochtendrituelen die je meer energie geeft..
Volg de link!
http://content.jobat.be/nl/artikels/3-ochtendrituelen-die-je-meer-energie-geven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je favourite muziek op 123 video bekijken

Heerlijk zo ontspannend
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga lekker in de zon zitten, en laad jezelf op met de energie van de zon.

Of visualiseer, dat de universele energie van boven, je hoofd in gaat in een grote brede witte straal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik krijg meestal energie door uit de sleur te stappen en even alleen te zijn.checken hoe ik me werkelijk voel.en gehoor te geven aan m'n "vergeten" behoeftens.hoe stom ze ook zijn.t kan soms zijn dat ik een nieuw kapsel nodig heb,t kan zijn dat ik iets creatiefs wil doen,t kan zijn dat ik bepaalde mensen wil spreken die me inspireren enz.soms loop je wel eens vast als je energie op is,en t is niet altijd meteen duidelijk hoe t komt of wat je nodig hebt.je kan ook niet verwachten dat anderen dat dan wel weten.al kan dat soms wel t geval zijn.neem de tijd voorjezelf,leer je behoeftens kennen.als jij ze kent,kan je een ander jou ook veel beter laten begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op dezelfde wijze als dat jij anderen helpt. Je ben een luisterend oor, je stelt vragen, gaat naar de diepte van het probleem.

Die vragen kan jij ook jezelf stellen. Die kan jij zelf beantwoorden. Zo kan jij jezelf met je eigen mentale problemen helpen.

Vaak wordt aandacht op anderen gericht (positief of negatief) zodat men niet met zichzelf hoeft bezig te houden. Omdat hun eigen problemen te beangstigend is en zoekt men de afleiding bij anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gerrit, kop op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je
Als het 'geven' aan anderen jou energie kost, dan zou je jezelf af moeten gaan vragen waarom je het doet!

Vaak zijn de 'gulle gevers' mensen die voelen waar het
warm, genegen en liefdevol is.

Daartegenover staat dat ze net zo goed voelen waar het koud, afstandig of afwezig is.

Wanneer ze zich warm, genegen en liefdevol voelen, stromen ze, kunnen ze zichzelf zijn (want hun omgeving sluit aan met hun innerlijke behoefte).

Wanneer ze 'koude', afstandelijkheid of afwezigheid van liefde voelen, dan pas gebeurt er iets:

Diep vanbinnen een stem: nee, dit wil ik niet! Dit accepteer ik niet. Dit wil ik niet voelen.
Deze stroom wordt afgesneden.

Maar omdat de gulle gever niet langer stroomt, voelt hij/zij zich nu (letterlijk) gefrustreerd.

Om het gefrustreerde, kortgesloten gevoel te herstellen gaat de gulle gever zelf de koude, afstandelijke of liefdeloosheid opvullen.

Ze beginnen te geven!
Hierbij gaan ze vaak verre voorbij hun eigen grenzen.
Om het oorspronkelijke gevoel maar niet te hoeven voelen.

Op dat moment wordt de guller gever 'verantwoordelijk' voor de warmte van zijn omgeving.

Eerlijker zou zijn: wat voel ik? is het hier niet warm? Is deze persoon niet liefdevol genoeg voor mij?
Voel het!
Je hoeft het niet te veranderen, je hebt keuzevrijheid. Je bent volwassen.
Je hoeft alleen maar voor warmte, liefde, genegenheid te Kiezen....
(en dus niet verwachten dat waar het niet warm, en liefdevol is, dat jij dat kunt veranderen door maar te blijven geven)

Dan begin je te geven aan jezelf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pruts,

Je hebt in het leven gevers, nemers en zuigers.

In de meest ideale situatie is elke ontmoeting met een ander een uitwisseling van energie. Over en weer.

In een minder ideale situatie is er 1 die geeft en 1 die neemt. Als dit tijdelijk is is het niet zo'n probleem. Met een voldoende opgeladen batterij kun je wel wat energie missen.

In de minst ideale situatie is er 1 die altijd geeft omringd door mensen die alleen maar nemen.. letterlijk energie weg zuigen bij de ander.

Voor elke bovengenoemde situatie geldt.. je hebt er 2 nodig om het in stand te houden. Jij en die ander.

Als jij je kennissen en vriendenkring in gedachten afgaat.. Wat zijn dat dan voor mensen?
Zijn dat mensen die constant in de problemen zitten, die jou hulp vaak nodig hebben, maar niet thuis geven als jij hulp nodig hebt? ( zuigers)

Of zijn ze er juist wel altijd voor jou? Net zoals jij er altijd voor hen bent? (gevers die durven nemen op z'n tijd)

Zijn dat mensen wiens inzichten, levensfilosofie en advies jij waardeerd? Of denk je... ben blij dat ik niet zo in elkaar steek..

En waarom geef je zoveel energie aan anderen? Is dat omdat je gevoelig bent voor andermans pijntjes en verdrietjes? Sta je bekend als " pruts lost t wel op?"
En ben je misschien zo gevoelig voor andermans leed omdat je het op mijlen afstand al herkend als zijnde gelijk aan het jouwe?
En als dat laatste het geval is... heb jij jouw eigen sores al verwerkt? Of ren je eraan voorbij door vooral maar te GEVEN..

Vragen waar alleen jij het antwoord op weet natuurlijk.
Maar als jij op dit moment geen mensen om je heen hebt die jou positieve energie geven terwijl je daar blijkbaar wel behoefte aan hebt.. is er iets mis. Iets is niet in balans.

En zoals gezegd... it takes 2 to tango.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er staan al veel goede antwoorden; geven vanuit wat je over hebt, iets leuks doen, voor jezelf zorgen.. Wees óók je eigen vriend(in) - ik heb wel eens als vuistregel bedacht: heb jezelf lief als je naaste. (geldt dus niet voor nemers maar voor gevers)

en misschien maf, maar ik krijg ook energie van lekker freubelen, knutselen. Tegenwoordig: ballonfiguren vouwen. misschien is het ook wat voor jou? zie linkje voor voorbeelden

Toegevoegd na 58 seconden:
oh en misschien is Reiki jouw ding?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
GAAAFFF die balonnen! Maar ik ben er gek genoeg als de dood van.. brr.. zal wel een onverwerkt kindertrauma zijn, maar dat gepiep alleen al.
Goh.. misschien moet ik het maar gewoon eens proberen, als therapie ;) Wel jammer dat na verloop van tijd die kunstwerken leeglopen. Of zijn daar truukjes voor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ps.. goeie trouwens.. heb jezelf lief als je naaste +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Gee - FigurenVouwenMetOordopjes? Dat leeglopen is inderdaad wel een beetje jammer, aan de andere kant ook wel weer mooi vind ik; niets is blijvend:) Van de leeggelopen figuren kun je vervolgens ook weer frummeltjes maken. ik pm je wel even een fotootje, geinig voor de fun
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Briljant4u :)!!! GRAPPIG!!!
Eerst volledig in het reine komen met jezelf. Het komt over als : "Zie eens wat ik allemaal gedaan heb voor de anderen en ik krijg niet veel terug" Dus dat zelfmedelijden is een beetje de dwarsligger om zelf terug energie te putten uit het leven , dank zij de anderen. Ik geloof ook in het principe van "generositeit vanuit het hart genereert generositeit " Maar bij mij was er toch een overschot aan naïviteit die ik nog steeds moet lossen als ballast om niet telkens weer keihard op de grond te vallen. Het lukt je wel. Geloof in jezelf en kijk vooruit. Succes