Is het waar dat je makkelijker je benen kan breken als je been slaapt?

Dat heb ik vroeger ooit eens gehoord. Het geldt ook voor andere ledematen trouwens...

Als dat zo is, waarom zou dat dan zo zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20.1K

Het beste antwoord

Het is mogelijk.
Als je been slaapt en je probeert hierop te staan of te lopen, kun je je been breken.
Het slapen is een tinteling. Deze tinteling is een soort pijnprikkel die aangeeft dat zenuwen bekneld zijn of het bloedtoevoer verstoord is in het been.
Doordat je je been stil houdt, lang zit, et cetera, beweeg je je beenspieren minder. Deze spieren werken echter als pompen voor de bloedstroom.
Doordat het stil ligt of minder werkt krijgen weefsels en spieren van het been geen/minder zuurstof en andere stoffen, maar de afvalstoffen gaan ook weinig/niet weg. Dit alles zorgt ervoor dat de spieren niet optimaal werken.
Het niet optimaal werken van de spieren draagt bij aan een verstoorde balans van het been en lichaam. Hierdoor kan het been overstrekken of doorbuigen, wanneer het volledige gewicht op een slapend been komt te rusten. Grote gevolg hiervan is te veel druk op het bot en het bot zou in het ergste geval kunnen breken.

Ik had een boek met één hoofdstuk hierover, maar kan hem niet zo snel vinden.. Sorry.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hierbij moet ik wel vermelden dat ik nog nooit gehoord heb van zo'n verhaal in de praktijk.
Naast het slapende been zal waarschijnlijk de toestand van het bot, spieren en pezen én het lichaamsgewicht een grote rol spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed geargumenteerd antwoord. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je. Ik kan het boek nog steeds niet vinden, weet ook niet welk boek het was. Handig handig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Andere antwoorden (1)

Nee Broodje-aap-verhaal...

Het is niet waar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Hmmm, misschien klopt je antwoord niet.