Als er op medicatie staat "pas op met Alcohol" mag je dan géén Alcohol drinken?

Mijn moeder heeft sinds kort medicatie voor hoofdpijn. Maar op het doosje staat pas op met Alcohol. Nu vraag ik mij dus af of je het dan met mate moet drinken of juist helemaal niet meer. Weet iemand het antwoord?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (4)

Alcohol kan samen met medicijnen bepaalde effecten vertonen: slaperigheid, sneller dronken, concentratieverlies,....
Daarom is het geboden zeer matig om te gaan met alcoholgebruik wanneer dit op de bijsluiter aangegeven wordt.

Uiteraard is het best om even raad te vragen aan de dokter of de apotheker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Raar dat dit er zo op staat want dit geeft geen duidelijkheid,maar waarschijnlijk bedoeld men dat de werking van alcohol kan vesterkt worden door het medicijn.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
heel gebruikelijk. het is zon gele sticker. staat ook op mijn medicatie
In het algemeen is het zo dat medicijnen de afbraak van alcohol kunnen vertragen. Hierdoor blijft een giftig afbraakproduct van alcohol langer in het lichaam. Dit kan onaangename effecten geven, zoals een warm en rood gezicht, misselijkheid, hoofdpijn, daling van de bloeddruk, duizeligheid en hartkloppingen.
Alcohol kan daarentegen de afbraak van sommige medicijnen versnellen. Daardoor kunnen deze medicijnen minder goed werken. Alcohol kan ook de werking en bijwerking van sommige medicijnen versterken.

De apotheek waarschuwt op verschillende manieren voor het gebruik van alcohol in combinatie met medicijnen.
- Een gele sticker met de tekst 'Dit geneesmiddel kan uw reactievermogen verminderen'.
- Een etiket met de tekst 'Gebruik geen alcohol bij dit middel'.
- Een etiket met de tekst 'Pas op met alcohol in verband met maagklachten'.
- Een etiket met de tekst 'Pas op met alcohol'. Als je bij deze medicijnen alcohol drinkt, zullen bepaalde effecten van het medicijn versterkt worden. Gebruik je bijvoorbeeld een middel waar je suf van wordt, dan zu je door alcohol te drinken extra suf worden. Als je aan het verkeer wilt deelnemen of andere activiteiten wilt ondernemen waarbij je goed moet opletten, is de combinatie van zo`n medicijn met alcohol dus af te raden.

Het is dus geen vreemd advies, maar behoort tot de normale mogelijkheden.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je moeder niet hoeft te rijden en ook geen andere activiteiten waarbij ze goed op moet letten hoeft uit te voeren kan ze wel een glaasje alcohol drinken. Het is niet verboden.
Amadea
9 jaar geleden
Door medicatie kan het reactievermogen beïnvloed worden, en ook door alcohol. Door toch alcohol te gebruiken bij medicatie kan het medicijn een tegenwerking geven waardoor je als het ware je lichaam vergiftigd. Niet iedereen heeft hier last van maar ik zou het risico gewoon niet nemen!