Hoe voorkom je dat je moet huilen bij het houden van een grafrede?

Ik vind dat zo wonderlijk dat mensen een toespraak kunnen houden tijdens een begravenis of crematie over iemand van wie ze veel gehouden hebben. Terwijl ik waarschijnlijk de hele tijd in tranen zou zijn en onverstaanbaar.

9 jaar geleden
anneliez
9 jaar geleden
Dat dachten de mensen die ik ken, en die ook een woordje spraken op een begrafenis ook tevoren. Hoe doe ik dat? Kan ik dat wel?
En eigenlijk konden ze het bijna allemaal, er waren er maar een paar die echt overmand werden door de emotie. Maar niemand van de aanwezigen zal dat kwalijk nemen, voor iedereen is het emotioneel.
En eigenlijk hadden alle sprekers na afloop wel een goed gevoel. dat ze dat nog hadden kunnen doen voor hun overledene.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mij zou het ook niet lukken.
flyingcrow
9 jaar geleden
Ook ik zou daar erg veel moeite mee hebben.

Het beste antwoord

Huilen is niet verkeerd! Op die manier laat je zien dat het je wat doet en dat is niet erg! Persoonlijk snap ik het dat je dit vraagt omdat ik het ook niet zou kunnen. Maar probeer je te concentreren op je toespraak en als je dan toch moet huilen laat het dan gewoon gebeuren!
Wat misschien ook helpt is even tot 10 tellen en rustig ademen. Tenminste.. als ik erg emotioneel ben en ik adem even rustig in en uit verdwijnen de meeste tranen.
En nogmaals lukt dit niet (Want dit kan natuurlijk per persoon verschillen) schaam je dan niet. Iedereen is anders en daarom is iedereen uniek :)