Amarula is geen wijn maar een likeur, gemaakt van vooral suiker, room, en de vrucht van de Afrikaanse marulaboom (Sclerocarrya birrea, ook wel olifantenboom genoemd). Er zitten dus veel kilocalorieën in. Het alcoholpercentage is 17%.

In een standaard likeurglas zit 40 cc drank. Omgerekend naar pure alcohol krijg je met één glas Amarula 6,8 cc binnen.

Met hoeveel alcohol op ben je nog veilig te noemen als fietser of autobestuurder?
Het gaat om de hoeveelheid alcohol in je bloed. Die hoeveelheid wordt uitgedrukt in promille. De wettelijke grens voor fietsen en autorijden is 0,5 promille. Dat bereik je als je meer dan twee alcoholconsumpties per uur drinkt.

Om het alcoholgehalte in je bloed te berekenen moet je weten hoeveel glazen je hebt gedronken, hoeveel kilo je weegt en hoeveel uren je hebt gedronken. Van invloed is of je wel of niet hebt gegeten. Als je niet hebt gegeten, stijgt het alcoholgehalte in het bloed sneller. Er is een verschil tussen mannen en vrouwen. Vrouwen hebben naar verhouding minder lichaamsvocht dan mannen. Je kunt je eigen bloedalcohol gehalte (BAG) uitrekenen met deze formule:
BAG = (a x 10) : (g x r) - (u - 0,5) x g x 0,002
a = het aantal glazen;
g = lichaamsgewicht;
r = bij mannen 0,7 en bij vrouwen 0,5;
u = aantal uren sinds je begonnen bent met drinken.

De tijd die je lichaam nodig heeft om één standaard glas alcoholische drank af te breken is anderhalf uur.

Om een lang verhaal kort te maken: drink in drie uur tijd maximaal 80 cc Amarula, dan kan je er geen gevaarlijke gevolgen door ondervinden.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is per persoon verschillend hoe hij of zij op alcohol reageert. Uitgaande van een gemiddeld persoon die gemiddeld tegen alcohol kan:

Amarula (17% alcohol) is iets sterker dan een gemiddelde wijn. Een standaard wijnglas heeft een inhoud van 150ml. Dit betekend dat je twee glazen van ongeveer 150ml mag drinken en nog mag rijden, je kunt dus iets minder dan 300ml van deze drank drinken zonder gevaar. Nogmaals, hoe iemand op alcohol reageert is per persoon verschillend.