hoe weet je of je een klein hoofd hebt?

vroeger werd ik vaak gepest dat ik een klein hoofd heb/had maar, als ik het vraag aan iemand zegt die dan weer nee. Ik zelf vind ook niet at ik dat heb.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
19.7K
Ritsuka
9 jaar geleden
Als jij het niet vind, wat maakt het dan uit?
Die pesters zoeken gewoon iets wat ze leuk vinden om jou mee te pesten, haarkleur, bril, vorm van iets van je lichaam. Niks van aantrekken.

Antwoorden (3)

Groot, klein, alles is relatief. Wat de één groot vindt, vindt de ander klein. Als jij zelf tevreden bent met de omvang van je hoofd, (en je vindt het zelf niet te klein), dan is het van de juiste proporties.
jc54
9 jaar geleden
Door een centimeterlint te nemen en het op te meten. Hoogte, breedte, en omvang. En dan kan je aan leeftijdgenoten vragen dat ook te doen, zodat jullie het met elkaar kunnen vergelijken. Pas dan weet jij of jouw hoofd nou echt zoveel kleiner is dan dat van anderen.
Amadea
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Maar dan moet je dat ook naast andere dingen leggen. Want je hoofd is een bepaalde grootte in verhouding tot de rest van het lichaam. Dus dan moet het wel naast de totale lengte leggen, en deze gegevens in een grafiek zetten.
Tja, uiteindelijk hebben de andere antwoorders hier ook wel een punt; zolang je zelf vindt dat alles normale proporties heeft dan is het goed. Maar goed een hoofdomtrek is natuurlijk gewoon te meten en voor zo'n beetje elke te meten afmeting aan het menselijk lichaam zijn gemiddelde waarden bekend.
Voor de hoofdomtrek moest ik de waardes opzoeken; in de volgende link heb ik een aantal meetgegevens van het menselijk lichaam gevonden, de onderste is de hoofdomtrek.

http://www.dinbelg.be/volwassenentotaal.htm

Volgens deze tabel is de gemiddelde omtrek van een volwassen menselijk hoofd 56,9 cm met een standaarddeviatie van 23 cm. Als je een hoofdomtrek hebt van 53,1cm dan heeft 95% van alle volwassenen een groter hoofd dan jij; als je een hoofdomtrek hebt van 51,5cm dan heeft zelfs 99% van alle volwassenen een groter hoofd dan jij.
Waar het afkappunt dan precies moet liggen mag je zelf bepalen, maar ik denk dat je vanaf 51,5cm dus wel van een klein hoofd kunt spreken.

Dit betekent overigens niet dat je met een hoofdomtrek van 51,5cm meteen een 'raar' geproportioneerd hoofd hebt. Deze tabel geeft enkel gemiddelde waarden en gaat volledig voorbij aan bijvoorbeeld de lengte van de persoon; een klein persoon heeft nu eenmaal een kleiner hoofd.
Al met al komt het uiteindelijk er gewoon op neer dat als alles in proportie is je de anderen gewoon lekker kunt laten praten.