Hebben mensen met autisme die ook nog eens gevoelig zijn voor harde geluiden sneller kans op gehoorschade?

Even een kleine beschrijving.
Zelf heb ik autisme en autisme is een ontwikkelingsstoornis in de hersenen waarbij informatie die wordt opgevangen door de zintuigen anders verwerkt wordt. Bepaalde zintuigen kunnen door deze stoornis ook gevoeliger zijn. Dat heb ik bij mijn oren waardoor harde geluiden harder bij mij binnenkomen dan bij de meeste mensen. En daardoor ga ik ook liever niet naar plekken met veel lawaai en ben ik ook gevoeliger voor harde geluiden dan de meeste mensen. Hierdoor heb ik ook het idee dat ik sneller kans zou kunnen hebben op gehoorschade bij bijvoorbeeld een harde knal. Ook maak ik me vaak snel zorgen dat als iemand gilt of als er een stoel omvalt dat ik al gehoorschade daarvan zou kunnen oplopen. Mijn vraag is dus of het ook waar is dat mensen zoals ik met autisme en gevoelige oren sneller kans hebben op gehoorschade of dat het alleen harder zou binnen komen in de oren.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Nee, het aantal decibel is hetzelfde, je mist gewoon een filter waardoor het harder lijkt.

Het beste antwoord

Nee, er is niet meer kans op gehoorschade dan bij mensen die geen autisme hebben. Want het systeem van horen is bij iedereen in principe hetzelfde. Alleen de manier waarop jouw hersens het geluid verwerken is anders. Dat ligt niet aan jouw gehoororgaan. Dus je hoeft echt niet bang te zijn dat je schade kunt oplopen door geluiden van normale decibelsterkte.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord. Ik was er ook al bang voor dat ik wel eerder gehoorschade had kunnen oplopen doordat ik autisme heb en nogal snel bang ben voor gehoorschade. Ook in dat verhaal van die gevallen snijplank staat dat ik daardoor bang ben voor beschadiging maar dat zal vast dan ook wel meevallen hoop ik.

Andere antwoorden (1)

Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al.. "een ontwikkelingsstoornis in de hersenen waarbij informatie die wordt opgevangen door de zintuigen anders verwerkt wordt"
Dus de sterkte die je gehoororgaan doorgeeft is hetzelfde als bij iedereen, alleen je hersenen gaan er anders mee om.