Melanoom is een ernstige vorm van huidkanker die ontstaat uit pigmentcellen in de huid. Wanneer een melanoom in een vroeg stadium wordt herkend is de kans op uitzaaiing echter niet groot. Moedervlekken die veranderen van uiterlijk of klachten gaan geven zoals jeuk en pijn kúnnen mogelijk getransformeerd zijn in een melanoom. Gelukkig zijn veel mensen alert op veranderende moedervlekken en melden zij zich bij klachten snel bij de huisarts of de dermatoloog.

Nog even de belangrijkste alarmsymptomen voor moedervlekken op een rij:

- Kleurverandering in de moedervlek (nieuwe donkere elementen of juist lichte ophelderingen zijn verdacht)
- Verandering van vorm van de moedervlek (grilliger begrenzing, dikker worden, opvallender ten opzichte van andere moedervlekken etc.)
- Jeuk aan de moedervlek
- Pijn
- Bloeden van de moedervlek

Conclusie: houd de moedervlek in de gaten en ga als je er echt ongerust over bent even naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Niet zelf dokteren en hier gaan zoeken, maar v/d week even langs huisarts gaan. We zijn hier geen helderzieners.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helderzienden ;-) in plaats van helderzieners.
Met jeukende moedervlekken meteen naar de huisarts gaan... Melanomen maken heel snel metastasen (lees uitzaaiingen) en risico moet je hier echt niet mee lopen...

Meteen naar de huisarts, echt doen hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord +1
Als die moedervlek al je leven lang af en toe jeukt (bv bij veranderende weersomstandigheden), zou ik me geen zorgen maken.
Als de moedervlek voorheen nooit jeukte, en het echt opvalt dat ie dat nu wel doet, dan MOET je er echt even mee bij de huisarts langs.
En....vooral geen paniek hoor, maar je moet wel ff langsgaan.