Werkt de vrije markt economie voor de gezondheidszorg?

Gezondheidszorg zou moeten werken volgens de principes:
- doe geen kwaad, dus doe alleen iets dat helpt.
- voorkomen is beter dan genezen.

Vrije markt economie betekent geld verdienen per verrichtte dienst, waarbij concurrentie de prijs per eenheid verlaagt. De principes worden dan:
- doe vooral iets, ongeacht of het echt helpt, want dan krijg je betaald.
- zorg dat je resultaat duidelijk is (genezen is een duidelijk resultaat, preventie is veel vager).

Hier zit een zeker spanningsveld tussen; wat weegt zwaarder in de praktijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, want het wordt alleen maar duurder doordat we meer ingrepen en meer handelingen krijgen - immers die worden betaald. De veel goedkopere alternatieve, niets doen (watchful waiting) en voorkomen (preventie) worden niet uitgevoerd.

De tientallen procenten korting door de marktwerking wegen niet op tegen de meerkosten door de "extra verkoop".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De gezondheidszorg is de collectieve sector, vanuit de overheid. Dus geen winstbejag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee zie Amerika... En petje af voor Obama, die daar gisteren een begin van einde aan gemaakt heeft...

Het werkt niet...

In de praktijk weegt eigenbelang zwaarder... Dus daarom werkt het niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vrije markt werkt nergens kostprijsverhogend, dus ook niet in de gezondheidszorg. Voorstander van de vrije markt zeggen dat concurrentie de prijs lager maakt, maar dat is in de praktijk niet zo.
Kartelvorming(afspraken maken over de prijs) is officieel verboden, maar gebeurt in de praktijk toch. Er is geen chirurg die onder de officiele prijs gaat zitten voor een operatie.

Gezondheidszorg is een industrie geworden waarin gigantisch wordt verdiend.
Het is een collectieve voorziening omdat de overheid het hebben van een verzekering verplicht heeft gesteld en via het stelsel van de zorgtoeslag probeert het voor iedereen betaalbaar te houden.
Verzekeringmaatschappijen proberen grip te krijgen op de uitwassen in de zorg: apothekers, zorgmanagers, specialisten worden aangepakt, maar de maatschappijen maken de dekking van de verzekering steeds "dunner"" en het bedrag van de eigen bijdrage steeds hoger, en stemmen e.e.a. toch op elkaar af, zodat in de verzekeringswereld weer giga wordt verdiend.

Mensen willen nu eenmaal zichzelf verrijken, en dat is de werkelijke drijfveer in de vrije markt.
De overheid moet proberen dat in de hand te houden.

Toegevoegd na 3 uur:
ik vergiste me: de kostprijs, de prijs die de consument moet betalen wordt nooit lager door de vrije markt maar juist hoger. Het werkt dus wel kostprijsverhogend!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want de vrije markt werkt productie verhogend, waardoor de prijs die de consument moet betalen omhoog gaat!