Kan mijn litteken nog veranderen?

Toen ik jonger was (5 jaar geleden) heb ik een ongeluk gehad met kokend heet water over mijn bovenbeen. Er zit op de plek waar het derdegraads verbrand was een litteken en de huid is nog een beetje ribbelig. Ik vroeg me af of dat nu nog kan veranderen (doordat ik nog steeds groei) of dat dit zo blijft.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Ja, dat kan op zich wel, maar dat zal zeker niet uit zichzelf gebeuren.
Littekens vormen zich met name in de eerste maanden tot ongeveer een jaar na de verwonding. Daarna blijft het litteken in principe onveranderd aanwezig. Waarschijnlijk was je derde graads verbrand (eerste en tweede graads laten namelijk in principe geen littekens achter). Helaas geven dit soort brandwonden bijna altijd ontsierende littekens, zo genaamde hypertrofische littekens; dit is ook wat je beschrijft op je been. Nu na 5 jaar zal er dus uit zichzelf weinig meer aan veranderen.

Nu is het zo, dat het litteken wel kleiner kan lijken te worden. Doordat je groeit neemt het formaat van je been toe; het litteken blijft dezelfde grootte. Zo neemt het litteken dus verhoudingsgewijs minder van je been in beslag waardoor deze kleiner lijkt. Hoewel dit dus slechts optisch is kan het wel wat schelen; hoe groot dit effect is hang af van hoeveel je nog zult groeien en het formaat van het litteken.

Hypertrofische littekens willen ook nog wel eens minder dik worden door druk van buitenaf. Het litteken wordt hier niet kleiner van, maar wel minder dik en daardoor minder opvallend. Mijn patiënten adviseer ik daarom nog wel eens om littekens regelmatig flink te masseren. Dit gaat het beste door het litteken wat vet te maken met een zalf en er dan stevig overheen te wrijven. Er bestaan hiervoor speciale littekencremes; van geen van deze is enig effect aangetoond. Je kan hiervoor dus nog het beste vaseline oid gebruiken; mocht je wel littekencreme willen gebruiken dan kan dat geen kwaad maar is wel veel duurder.
Dit masseren moet je een aantal keer per dag doen (minimaal 3x daags, liever wat meer) en zul je een paar maanden moeten volhouden voordat je enig effect zult zien. Helaas is resultaat op deze manier zeker niet gegarandeerd.

Een andere optie is om het te vragen aan een plastisch chirurg. Bedenk wel dat ook de operatie van de chirurg weer een litteken achterlaat; al is die hopelijk natuurlijk wel fraaier dan het huidige litteken. Wat de mogelijkheden zijn hangt er af van het litteken dus daar kan ik niets over zeggen. Bovendien is de kans groot dat die pas zal willen helpen als je uitgegroeid bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik weet niet percies hoe oud je bent, want hoe jonger je bent hoe groter de kans is dat een litteken zich nog verbetert. Maar als het er al 5 jaar zit is de kans dat er nog enige verandering optreedt verwaarloosbaar klein, zeker na een derde graads verbranding. De meeste verandering treedt op in het eerste jaar na ontstaan van een litteken, daarna gebeurt er niet zo veel meer. En er zullen ongetwijfeld mensen zijn die je hebben verteld om bepaalde smeerseltjes te gebruiken of andere dingen te proberen, maar neem van mij aan dat dat allemaal, zeker na 5 jaar, geen enkel effect heeft, behalve dat je beurs er leger van raakt.
De enige mogelijkheid om er iets aan te veranderen zou bij een plastisch chirurg liggen, maar deze wachten meestal tot je uitgegroeir bent voordat ze je gaan behandelen - en dan ook alleen als ze zelf ook verbetering verwachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je hebt wel bepaalde oliën zoals teatree oil die het wel een beetje kunnen verminderen, maar de kans dat het litteken helemaal weg zou gaan is niet heel groot.