Welke kankersoorten zijn voor het grootste deel dodelijk?

Tegenwoordig worden vele kankersoorten genezen. Toch zijn er heus wel kankersoorten waarvan je kunt zeggen dat de kans groot is dat je dood gaat als je die hebt. Welke kankersoorten horen tot deze categorie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

- pancreas (alvleesklier),
- long- en longvlieskanker,
- lever- en slokdarmkanker,

dit zijn de soorten kanker met de minst grote overlevingskansen..
en van alvleesklier kanker weet ik dat je er uiteindelijk áltijd aan zult sterven..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

In principe is iedere vorm van kanker dodelijk!

Nieuwe medicijnen en betere diagnosen maken geleidelijk een einde aan kanker als fatale ziekte.

Kankercellen zijn gemuteerde cellen die zich snel en ongecontroleerd zijn gaan delen. Gezonde cellen delen zich echter alleen onder heel specifieke omstandigheden. Je zou kunnen stellen dat gezonde cellen zich keurig houden aan de gedragscode van het lichaam, terwijl kankercellen opstandelingen zijn die voor zichzelf zijn begonnen. Lange tijd worstelden de geleerden met de vraag: waarom beginnen kankercellen voor zichzelf? Inmiddels is duidelijk dat het antwoord moet worden gezocht bij de zogenaamde 'signaaloverdrachtspaden' in de cel. Dit is het ingewikkelde informatienetwerk waarmee de verschillende delen van de cel met elkaar communiceren en waarover dertig jaar geleden dus helemaal niets bekend was.

Dus alle kankersoorten zijn helaas nog steeds dodelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In zijn algemeen: lokale kanker kan goed chirurgisch worden verwijderd.
Uitgezaaid kanker is vaak dodelijk, maar door (zware) therapie kan het levenseinde worden uitgesteld, waardoor de 5-jaars ziekte overleving beter is (maar iedereen weet dat je langer dan 5 jaar wilt leven!).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pancreaskopkanker, melanoom (vooral bij te late ontdekking) en de meeste hersentumoren (meningyomen niet, maar gliomen zijn vrijwel altijd dodelijk).

Toegevoegd na 2 minuten:
meningyomen = meningeoom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alvleesklierkanker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt geen kans op genezing meer mogelijk,
de alvleesklier is nodig om mee te leven, en je kunt die niet laten vervangen, door bijv. een donor-alvleesklier..
Tumoren die laat worden ontdekt (zoals longkanker) en inoperabele tumoren (hersentumoren) zijn vaak dodelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle vormen van kanker,
maar
.. voordat het uitgezaaid is kan het meestal nog worden weggesneden (m.u.v. hersen tumoren)
.. bij beperkte uitzaaiing kan bestraling of chemotherapie werken
.. mij verder uitzaaiingen is het hopen op immunotherapie!