Wat is de langste tijd dat iemand in coma heeft gelegen?

Ik heb gewerkt met gehandicapten en sprak een vrouw die dertien maanden in coma heeft gelegen.
Haar geheugen is nu slecht en ze is afhankelijk van een rolstoel maar kan desondanks een redelijk goed leven leiden.
Nu vraag ik me af: wat is de langste tijd dat iemand in coma heeft gelegen en daaruit is ontwaakt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.3K

Het beste antwoord

Volgens de engelstalige Wikipedia zijn er minstens 1 personen die na 19 jaar in coma gelegen te hebben weer wakker geworden zijn: Terry Wallis en de pool Jan Grzebski. Hmm, van die laatste zegt de nederlandstalige Wiki dat zijn coma kwam door een treinongeluk maar de engelse heeft het over een hersentumor die kleiner werd, waardoor de druk op zijn hersenen minder werd en hij uit zijn coma kwam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wie was in coma langste van de wereld?

6 augustus 1941 Elaine Esposito ging voor een simpele blindedarmoperatie, maar ging het mis.

Nadat ze in slaap gleed ze in een coma waarin ze verblijven voor de rest van haar leven.

26 november 1978, na 37 jaar 111 dagen Elaine Esposito overleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij ligt de oud premier van israel nu nog in coma,Sharon bedoelde ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een coma duurt zelden langer dan vier tot zes weken. Daarna komt een patient te overlijden of gaat hij over in een vegetatieve toestand. Dit vervolgtraject kan jaren duren. Vaak wordt door leken beweerd dat mensen jaren in coma kunnen liggen of er na jaren uitkomen; dit is dus een incorrecte opvatting.

Zoals bij een Belgische man van wie de artsen 23 jaar lang dachten dat hij in coma lag, bleek bij bewustzijn. De nu 46-jarige Rom Houben kon zich al die tijd niet uiten omdat hij bijna volledig verlamd was.