Hoe om te gaan met pessimisme?

Waar komt het vandaan? Kan het versterken, verminderen? Hoe? Oefeningen? Tips?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Allemaal leuk en aardig, die oefeningen en die tips.

En de dooddoeners....zoals blijven lachen en relativeren en de positieve kant zien etc.

Dat is allemaal mooi voor gezonde mensen die moeten leren hun kansen te zien en te benutten.
Zeker doen dus, er aan werken!

Maar wat als je kanker hebt, drie soorten, en altijd pijn en slecht slapen en kortademig en je lijf wil gewoon niet meer vooruit? Dan mag je toch best pessimistisch zijn?
Mijn man mag dat van mij. Gelukkig heeft hij wel medicijnen en die gaan er langzamerhand voor zorgen dat hij de zomer toch weer hoopvol en met plezier tegemoet ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Wat heel ontwapenend werkt: er niet in meegaan. Gewoon rustig blijven, blijven lachen en wanneer mogelijk een leuk verhaal vertellen bijvoorbeeld. Emoties zijn aanstekelijk: is iemand vrolijk, dan nemen mensen dat over. Is iemand negatief, dan nemen mensen dat ook over! Probeer dat dus te herkennen en te voorkomen, door er een goede portie positivisme tegenaan te gooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga daar optimistisch mee om please...

Het is aangeleerd, dat pessimisme...
Ja het kan variëren, vaak met het weer of het humeur of de maandelijkse stonde...

Oefeningen: EFT... http://www.eftnederland.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pessimisme is het tegenovergestelde van optimisme.
Alles heeft twee kanten. Sommige mensen willen of kunnen maar één kant van het verhaal zien. Als dat toevallig steeds de negatieve kant is, ontwikkel je pessimisme.

De kunst is om bij alles ook even te denken aan de andere kan. Draai die medaille eens om!

Hoe moeilijk het soms ook lijkt, alles heeft ook een positieve kant. Probeer te relatieveren, vaak vallen dingen best mee. Onze geest maakt het ingewikkelder dan het is.

Laatst belde ik een vriendin, ze bleek ziek te zijn, zwaar verkouden etc. Ik zei: 'Geniet ervan!' Ze begreep er niks van. Ik heb uitgelegd; Je bent nu eenmaal ziek, dat kun je niet meer terugdraaien, dus kun je er maar beter van genieten. Ga lekker op de bank liggen en een boek lezen b.v.

Het is maar hoe je alles wilt zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie deze link!
http://www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/lastige-mensen/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
huh? Ik snap niet wat je link met de vraag te maken heeft.
Waar het vandaan komt, weet ik niet omdat ik de persoon er achter niet ken.

Je kunt het zeker verminderen wanneer je dit écht wilt!

Hoe?

Jij creeërt je situatie, wanneer je pessimistisch blijft denken, zal je pessimistisch zijn, zo werkt het nu eenmaal.

Maar dat betekent ook dat jij je gedachten patroon hier in kunt veranderen.

Een oefening;

Zeg elke dag regels voor jezelf op en terwijl je dit op zegt, doe je net of het ál zó is! Dus je stelt dat jezelf voor wanneer je deze onderstaande regels op zegt;
Ik sta zéér positief in het leven, ik ben gelukkig en blij.

Doe dit consequent élke dag, ongeveer 7 x achter elkaar!
Je mag het ook 2 x per dag doen, maar ga het niet vaker dan 7 á 8 keer achter elkaar zeggen.

Geloof me, dit werkt! Wanneer je er mee begint lijkt het moeilijk maar wanneer jij je beste blijft doen en trouw door gaat met het voorstellen en opzeggen, zul je na een tijdje die voorstelling gaan voelen terwijl je deze regel opzegt. Dan voorál door gaan! Na nog een tijdje zul jij je zo gaan voelen en zul je anders in het leven staan. Heb je dit gevoel? ga dan voorál een tijd lang door, net zo lang totdat het in jouw systeem zit!

Succes! Vertrouw in de kracht van positief denken!

Boeken tip; Gedachten worden dingen en De kracht in jezelf.
Even intikken bij Bol.com en je ziet ze zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt in je aard om positief of negatief tegen dingen aan te kijken...

Maar... uit onderzoek is gebleken, dat optimisten vaker teleurgesteld worden dan pessimisten... optimisten verwachten vaak teveel, terwijl het voor een pessimist alleen maar mee kan vallen...

Het is dus niet zo erg...
Probeer er maar een beetje om te lachen als je merkt dat je weer aan het tobben bent... misschien zijn die 'beren op de weg' maar teddyberen...

Je kunt er in elk geval heel oud mee worden...
Succes! een vrolijke mede-pessimist
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een heel mooie spreuk in dat verband vind ik de volgende van René Gide:
"Pessimisme is een met teddy-bont gevoerde valkuil, waarin men zich uit luiheid met plezier in neervlijt".
Duidelijker kan het niet, vind ik.
Ik vond deze spreuk geschreven door mijn zus op een 'papiertje aan de muur' nadat zij op 42-jarige leeftijd overleden was aan kanker binnen 3 maanden, als moeder met partner van drie jonge kinderen in 2001.
Doe er jouw voordeel mee.