Waarom hoorde je in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw nooit iemand over pinda allergie?

Bestond het niet of legden de getroffenen allemaal het loodje?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Klopt... Dat is zo... De enige reden is dat de huidige mens meer vatbaar geworden is voor allergene stoffen... Dus dat we door de vervuiling minder en minder weerstand hebben tegen allergenen rondom ons heen...

Een andere reden kan zijn dat in die jaren 60 en 70 pindas veel minder in ons eten zat dan nu, nu zit het in heel veel voedingsstoffen en wellicht zit er een stof in die na veelvuldig gebruik en vanaf heel jong gebruikt tot allergie kan leiden... Je moet ook vaak genoeg door de allergie-stof in aanraking gekomen zijn om überhaupt die allergie te kunnen ontwikkelen...

Dat zijn mijns inziens de mogelijke oorzaken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen kregen we direct na de borstvoeding brood met pindakaas ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad legde men toen het loodje en dacht men aan iets heel anders dan een pinda allergie.
Heb een artikel daarover gevonden;

Steeds vaker hebben kinderen met allergie af te rekenen. Men is tot de vaststelling gekomen dat allergie voor pindanootjes steeds meer voorkomt. Pindanoten worden vrij vaak gebruikt als verborgen ingrediënt in voedingswaren. In een Brits rapport vermelden onderzoekers van een ziekenhuis op het eiland Wright dat 1 op de 80 kinderen vatbaar is voor pinda-allergie. Kinderen met astma, eczeem en hooikoorts lopen het meest gevaar.
Het onderzoek werd versneld nadat in oktober 1995 twee meisjes in Groot-Brittannië overleden na het eten van pinda's. Toen dacht men dat het om een zeldzame ziekte ging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat men pas aan het eind van de zeventiger jaren het verband ging leggen.