Is het mogelijk om 1.85 te worden terwijl je ouders maar 1.60 zijn?

Toegevoegd na 4 minuten:
Veel websites zeggen dat als je ouders 1.60 zijn dat je 1.70 wordt en dat er dan max een verschil van 10 cm in kan zitten

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Jazeker kan dat. Vooral als het zo is dat de ouders in een ver en arm land zijn opgegroeid, maar de nakomeling in Nederland of België is geboren en getogen. Andere voeding (met name meer vlees eten) kan duidelijk zichtbare gevolgen hebben.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat kan. Ik ben ook 1,75, meer dan 10 cm dan mijn ouders zijn. Meeste mensen zeggen, oftewel mensen van mijn cultuur (Turkse) dat de jongen op de broer/broertje van de moeder gaat lijken en een meisje op de zus/zusje van de vader.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Statistisch gezien kan je er van uit gaan dat je langer wordt dan je ouders. Als stelregel kan je aan houden de lengte van je beide ouders opgeteld en dan delen door twee, vervolgens voor jongens 11 cm erbij tellen, voor meisjes 2 cm aftrekken.
Deze regel is gemaakt op gemiddelden, waarbij de uitschieters aan de bovenkant (dus de jongens en meisjes die veel langer worden) en de onderkant (de kinderen die kleiner blijven) uiteraard ook meetellen.

Het lastige van statistieken is dat je van te voren niet weet in welke categorie je valt. Het kan zijn dat je aan de onderkant zit, of juist aan de bovenkant, of op elke plek daar ergens tussenin. Je weet het pas als je uitgegroeid bent. En dan wordt jouw lengte weer gebruikt om de statistieken bij te stellen en de formule aan te passen.

Overigens beginnen in het algemeen meisjes eerder met groeien en zijn ze daarom ook eerder uitgegroeid, jongens beginnen later met groeien maar worden gemiddeld iets langer door dan meisjes en worden daardoor wat langer. Daarom zijn meisjes in de eerste klassen van de middelbare school vaak stukken groter dan jongens, terwijl in de latere klassen de jongens die lengte hebben bijgehaald en meestal zelfs net iets groter zijn.

Er zijn ook meer specifieke methoden die een nauwkeuriger uitslag geven, maar daarvoor heb je aanzienlijk meer gegevens nodig dan alleen de lengte van je ouders. De methode die als meest betrouwbaar wordt beschouwd op dit moment is die van Tanner-Whitehouse.

De eerste bron hieronder is een algemene en eenvoudige uitleg. De tweede is de uitleg bij de nauwkeurige maar uitgebreide Tanner-Whitehouse methode (engels).