is mijn bloeddruk normaal?

Ik heb vandag mijn bloeddruk laten meten bij verpleegkundige het was 144 / 88 , volgens haar is wel goed maar ik maak mij betje sorgen darover :(

mjn vrag is mijn onrust juist of maak ik mij zorgen voor niks?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K
Ritsuka
9 jaar geleden
Het is ietsje hoger, maar dat kan ook goed van de zenuwen zijn.
Waarom maak jij je zorgen?
anneliez
9 jaar geleden
Dus jij hebt meer vertrouwen in het antwoord van leken, dan in dat van iemand die dagelijks bloeddruk meet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet niet hoe oud je bent maar 120/80 is mooiste bloeddruk; model tensie voor een jonge vrouw/man. Als je wat ouder bent, boven de vijftig bijvoorbeeld mag de bovendruk (systolische druk) iets hoger zijn. Als je bovendruk wat te hoog komt dat meestal door nervositeit of stress en kan meestal geen kwaad hoor. Onderdruk (diastolische Druk) is het beste als hij onder de 90 blijft. Voor de ene persoon is 100/70 normaal terwijl dat voor de ander 130/85 is bijvoorbeeld. Jou is gezegd dat je tensie van 144/88 wel goed is dus zou ik me er net druk om maken anders hadden ze niet gezegd dat het goed was.

Antwoorden (2)

De bloeddruk schommelt gedurende de dag. In de ochtend en avond is de waarde vaak wat lager dan 's middags. Ook stijgt de bloeddruk tijdens bewegen, praten of emoties. Daarom moet de bloeddruk op verschillende tijdstippen en onder verschillende omstandigheden gemeten worden. Pas dan kan een arts goed vaststellen of iemand werkelijk een hoge bloeddruk heeft.

De streefwaarde voor de bloeddruk is een waarde onder de 140/90 mmHg en geldt voor volwassenen tot 80 jaar.

tekst van: https://www.hartstichting.nl/risicofactoren/hoge-bloeddruk

Met jou bloeddruk zit je dus eigenlijk tegen de grens aan. Maar je bloeddruk kan ook van alles hoger worden tijdens het meten. Doordat je je nu zorgen maakt over je bloeddruk zou het ook kunnen dat je dat bewust, dan wel niet onbewust deed tijdens het meten?
Maar ik ben inderdaad geen dokter en ga hier af op internet bronnen. Mocht je je echt zorgen maken kan je altijd nog even bellen met de assistent.
Je kan haar het verhaal uitleggen en die zal je dan verder helpen. Ze zal je dan waarschijnlijk uitleggen dat je bloeddruk gewoon verder nog prima is of het overnieuw meten. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er wordt meestal gesproken van een hoge bloeddruk vanaf een gemiddelde boven de 140 en bij senioren boven de 160. Ik heb deze en meer handige informatie over mijn bloeddruk gevonden op zelfbloeddrukmeten.nl