Wat zijn ingezakte enkels?

Mijn fysiotherapeut zei dat mijn enkels zijn ingezakt. Wat houd dat in?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Enkels die teveel naar binnen zakken bij het staan of lopen. Zie afbeelding.

Dat kan komen door een verkeerd looppatroon of verkeerde schoenen, maar ook een zwakte van de spieren en/of banden van de enkel, een afwijking van de voet, etc. Het is vaak te corrigeren met oefeningen en eventueel corrigerende zolen in combinatie met een stevige schoen. Je kunt er enkelklachten door krijgen als je spieren niet voldoende in staat zijn de rek op je banden op te vangen, maar ook andere klachten zoals van je knieën of scheenbeen, omdat je onderbeen in een andere stand komt te staan als je enkel zo naar binnen draait. Allemaal een beetje afhankelijk van de ernst van het probleem natuurlijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op de afbeelding is links m.i. vooral de voet doorgezakt, maar rechts draait heel duidelijk ook de enkel mee naar binnen.