Ik heb geprobeerd over te stappen op olijfolie ik kom hier van aan de diarree na 2 maanden ben ik dan ook gestopt, kan dit een allergie zijn?

Ik was overgestapt omdat olijfolie schijnbaar gezonder is dan boter. Sinds ik het gebruikte kreeg ik diarree dit hield 2 maanden aan. Nu ik weer in margarine braad is mijn ontlasting weer goed.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

In theorie is het natuurlijk mogelijk, maar mij lijkt het waarschijnlijker dat het komt omdat je er niet aan gewend was en in één keer probeerde over te schakelen. En wat al in de reacties staat, het kan ook heel goed dat je simpelweg te veel gebruikte.

Je zou kunnen proberen of je ook diarree krijgt als je een margarine gebruikt die voor een deel uit olijfolie bestaat. Zo niet, dan zal het geen allergie zijn.

Overigens: lette je er wel op dat je géén extra vergine olie (olie van de eerste koude persing) gebruikte? Die is niet geschikt om mee te bakken, er zitten bestanddelen in die niet tegen grote hitte kunnen. En jij kunt weer niet goed tegen die bestanddelen als ze verbrand zijn.

Om te bakken, gebruik je de olie die in de schappen van de supermarkt meestal wordt aangeduid als 'traditioneel'. Extra vergine gebruik je alleen koud, bijvoorbeeld in een salade.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je hebt het nog lang vol gehouden, ik ben na een week gestopt. Wel gebruik ik tegen woordig rijst olie daar heb ik geen last van. Maar voor mij is het heel herkenbaar.
Allergie vind ik een 'groot' woord, ik wordt er verder niet ziek van, alleen diarree,ik denk dat we er gevoelig voor zijn.