Wat is na hardlopen de beste sport tegen stress,angst en depressie klachten?

Ik ben aan het hardlopen gegaan in verband met genoemde klachten, ik heb echter erg veel last van lichamelijke klachten bij het hardlopen door o.a. zeer stijve gewrichten. Artsen, podoloog en aangepast schoeisel kunnen me er niet verder mee helpen. Vandaar de vraag welke sport werkt (bijna) net zo goed als hardlopen bij deze klachten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
probeer een paar sporten, degene die je het leukst vind en waarbij je het meest wordt afgeleid is de beste om positief te denken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het niet persé sport hoeft te zijn: tuinieren. Geen sport, maar bijzonder therapeutisch. Lichamelijk zo belastend als jijzelf wil. Rondpeuteren op een stukje grond en kijken hoe je plantjes groeien. En als je geluk en geduld hebt, kun je ook nog eigengeteelde groenten eten. Of gewoon lekker wandelen in plaats van hardlopen.

Antwoorden (5)

De sport die jij het leukste vind om te doen en volhoud.
Mijn vader ging veel fietsen tijdens zijn burnout, voor iemand anders is het wandelen, zwemmen of keachttraining.
Kijk wat jij wilt doen, iets in de buitenlucht is in elk geval aan te raden.
Ritsuka
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Dikke +. Inderdaad, iets wat je leukvindt, wat dat trekt je, dat past bij je, en dat houd je vol.
tinus1969
9 jaar geleden
Ja, doe wat je leuk vindt, en als hardlopen bij jou wel werkt tegen stress etc, dan is fietsen een goed alternatief
Groepslessen bij een sportschool. Dat kan van alles zijn, sumba, yoga, aerobics, fitness. Je bent deuk bezig, met andere mensen om je heen. Dat leid af en je bent ook nog goed bezig. Na afloop misschien een sapje en een praatje in de kantine. In het begin ken je de mensen niet zo goed maar op den duur word dat heel gezellig. Goed van je dat je wel iets zoekt voor jezelf!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
deuk=druk
Cryofiel
9 jaar geleden
Of deuk=leuk, dat zou ook een goede vervanging zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat past ook ja!
tinus1969
9 jaar geleden
Dit werkt alleen, als je van jezelf extravert bent (=als je energie krijgt van mensen en drukte om je heen). Maar het werkt volslagen contraproductief als je introvert bent (= mensen drukte kosten je energie).
Iets waar je je frustraties in kwijt kunt, bijv. Fitness, je zet je woede om in energie, en krachttraining is ook nog de beste vetverbranding aangezien niet actieve spieren ook nog calorieën verbranden, en door je prestaties krijg je ook meer zelfvertrouwen :p
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou voor zwemmen gaan, daar beweeg je al je spieren mee. Doe het 's avonds. Je wordt er lekker loom van en zal beter slapen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij stress ben je gespannen. Door bijvoorbeeld fietsen, krachttraining of hardlopen
span je je nogmaals in. Het wedstrijd element komt ook snel op de voorgrond, want je wilt beter presteren als de vorige keer. De ontspanning zou daarna moeten gebeuren, echter vindt niet bij iedereen altijd plaats.

Bij wandelen span je je minder in, en dit is milder voor je gewrichten.
Het is tevens een vorm van ontspanning.
Zwemmen ontspant ook en is ook minder belastend voor je gewrichten.

Lekker in het zonnetje liggen en een warm bad zijn hele andere aanraders om
daarnaast te doen.