Kan ik de restauranteigenaar aansprakelijk stellen als ik door zijn eten op de 1e hulp ben beland?Pinda-allergie. Ik heb gevraagd of er Pinda inzat.

De dame die de bestelling opnam wist zeker dat er geen pinda in het eten verwerkt zat. Bleek dus wel het geval te zijn.

Toegevoegd na 1 dag:
M'n vriend is teruggegaan om verhaal te halen. De eigenaar heeft toegegeven dat Pinda een ingredient in het gerecht is. Ik ben zeer voorzichtig met eten. Ik zal nooit achteloos iets eten waarvan ik niet zeker weet wat erin zit. Iedereen bedankt voor de reacties!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Het antwoord is volmondig ja. De restaurant eigenaar is verantwoordelijk voor het voedsel wat hij serveert. Zeker als er bij de bestelling is doorgegeven dat je een pinda allergie hebt.

Bovendien moet zowel de eigenaar als zijn personeel op de hoogte zijn van de producten die er in de keuken worden klaar gemaakt. In jouw zaak zijn dat pinda's. De serveerster had het door moeten geven aan de kok. Nu weet ik niet of zij dit heeft gedaan.

Ik zou er werk van maken zeker omdat een pinda allergie fatale gevolgen kan hebben!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Ja, in dit geval kan dat. Ga hiervoor naar de rechtswinkel. Zij kunnen je helpen om een civiele procedure tegen het restaurant op te starten om letselschade te verhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ze zeker aanspraakelijk stellen, maar het laatste woord is aan de rechter. bel je DASverzekering is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt mij wel ja.

Echter:
Het bewijs zal moeilijk te leveren zijn.
Als die dame dat wil herhalen, wat ze gezegd heeft,
dan heb je wel een kans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan hem aanklagen,maar het gaat je vreselijk veel geld en tijd kosten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak wil een eigenaar geen slechte naam krijgen en zal ze waarschijnlijk een etentje opnieuw aanbieden. Ze zijn niet altijd zo slecht. Dus eerst rustig met de eigenaar praten.
Overigens de - is niet van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zou je nog daar nog durven eten als ze je een etentje aanbieden? bij pinda-allergie krijg je al last als er een miniscuul kruimeltje in je eten terecht is gekomen, omdat er in dezelfde keuken een keer iets met pinda's is klaargemaakt.
of pindakaas aan een mes zat, waarmee iets gesneden is
Ja, dat kan.
En ik zou het ook zeker doen als ik jou was!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze zijn gewoon aansprakelijk. maar wat moet er betaald worden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een eten zonder pinda`s
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gemiste loon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste hulp is ook niet gratis. Medische hulp kan je je eigen risico kosten, en ik zie eerlijk gezegd ook niet waarom een verzekeringsmaatschappij op zou moeten draaien voor zo'n kapitale fout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ SuzyQ
Je moet bij de verzekeraar ook aangeven dat de medische hulp die nodig was, veroorzaakt is door het restaurant. Verzekeraars zitten echt op de centen en zullen deze kosten dus willen verhalen. Het enige dat Ferocia zelf eventueel kan verhalen van de medische kosten is het opgelopen eigen risico.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn verzekeraar moet ik bij declaraties opgeven dat het veroorzaakt is door een ongeval, ik kan me voorstellen dat deze situatie ook een ongeval genoemd mag worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Beemertje: uiteraard, ik bedoelde dan ook niet dat de vraagsteller geld zou moeten opstrijken dat al is vergoed, maar dat de verzekeraar zelf niet zou moeten hoeven opdraaien voor zo'n fout.
Ga met de eigenaar in gesprek en neem iemand mee als getuige. Omschrijf de dame, wanneer en hoelaat het was. En jullie zullen er vast wel uitkomen.

Maar zelf ben je ook verantwoordelijk voor je pinda-allergie. Want je kan wel vragen of er pinda's inzitten en niet iedereen weet hoe ver dit kan gaan. Zij is er vanuit gegaan dat er geen pinda's inzitten zoals de meeste mensen denken.

Maar er kan ook een bestanddeel in een saus zitten. Waar je deze reactie van kan krijgen en dus geen pinda's.

Heel veel voedsel kan sporen van pinda's bevatten.

Ook kunnen er sporen van pinda in een pan zitten van een vorige gerecht. En 1 korreltje wat de meeste mensen niet weten kan fataal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt helemaal... zeer juist... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk ben je zelf ook verantwoordelijk, daarom moet je je allergie altijd noemen en vragen of het allergeen in de maaltijd zit. Maar onwetendheid vind ik echt geen excuus voor een restaurant. Als je mensen laat betalen voor eten dat je voor ze bereidt, is het ook je verantwoordelijkheid om op de hoogte te zijn van het bestaan en de consequenties van voedselallergieën, en er óf goed rekening mee te houden, óf naar waarheid te vertellen dat je niet kunt garanderen dat het allergeen in de maaltijd terecht komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt Suzy, maar ze kan het volgende keer beter even met de kok overleggen. Want vele serveersters kennen niet de ingredienten die de kok gebruikt. En deze hebben vaak een bijbaantje. Een kus van iemand die net iets met noten heeft gegeten kan al fataal zijn. Mijn nichtje heeft het ook en is vreselijk voorzichtig met uit eten gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof ik heb het 3 keer gevraagd of ze zeker wist dat er geen pinda inzatb En dan heb ik het niet over sporen ze heeft het niet eens gevraagd bleek later. M'n vriend heeft een gesprek gehad met de eigenaar
Ja. Het gaat je moeite kosten maar als je een getuige hebt dan hangt hij (figuurlijk).

Wel meteen werk ervan maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk, dat je kansen ook een beetje afhangen, van het soort restaurant, waar je gegeten hebt. Als je je realiseert, dat pinda's aan boord van vliegtuigen vaak afgeschaft worden omdat er al reacties kunnen optreden als iemand in de buurt pinda's eet, zijn er natuurlijk 'keukens' waarbij je ervan uit kan gaan, dat er in de keuken met pinda's gewerkt wordt : alle oosterse keukens, overal waar satésaus geserveerd wordt.
Wel ontzettend vervelend voor je, dat je avondje gezellig uit eten op de 1e hulp geëindigd is - gaat het nu weer wat beter met je? Je zal wel héél erg geschrokken zijn !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat nu weer goed met mij. Ik ben wel een week zwak en moe geweest.
Allereerst een tegenvraag: Wat denk je er mee te winnen?

Ik denk dat je de restauranteigenaar er niet voor aansprakelijk kan stellen, omdat hij niet behoeft te weten hoe zijn ingredienten waarmee hij kookt zijn bereid, en of er een kleine restant pinda zit, in een ingredient.

Bovendien vind ik de vraag of er pinda inzit, iets heel anders dan de vraag of er restanten van pinda's in een ingredient zitten, waardoor je een allergische reaktie kan krijgen.
Ik denk dat je de vraag specifieker had moeten stellen, en dan nog vind ik het niet slim om hiervoor een restauranthouder aansprakelijk te stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat mij om de medische kosten en gemiste loon. ik ben nog een week beroerd geweest. Ik heb gevraagd of er pinda in het gerecht zat. Ze zei zeker te weten dat niet zo was, tot 3 keer toe. Het gaat hier niet om pinda sporen. Pinda is blijkbaar een ingredient in dit gerecht.
Ik denk wel dat het cruciaal is dat je hem voldoende hebt geïnformeerd over jouw Pinda-allergie. Je hebt namelijk een ander niveau van blootstelling, dan iemand met een intolerantie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarschijnlijk kende de dame in kwestie het risico van een pinda allergie niet.
Ik weet niet hoe allergisch je bent ?.
maar het schijnt dat je van een miniscuul stukje pinda al in Ana...schok kunt raken.
Dus dat het niet in het eten hoorde kan ze zeker zeggen maar ze kan niet met de 100% beweren dat er geen enkele kruimel pinda in zit. dat lijkt me heel moeilijk.
Ik weet niet hoeveel pinda,s er dus inzaten maar het was waarschijnlijk niet een officieel ingredient van die maaltijd.
en dus waarschijnlijk toch een voedsel "besmetting"
iets dat bijna niet te voorkomen is al zijn het misschien maar minime hoeveelheden.
Aansprakelijk kun je hem zeker stellen er zijn toch kosten
maar meer ook niet denk ik.
14 jaar geleden
Sommige mensen met pinda allergie reageren ook als naast hun eten (of in de fabriek waar hun eten is gemaakt) pinda's zijn verwerkt.

Hoe weet je zeker dat IN JOUW eten pinda's zijn verwerkt? Je allergie reactie is daarvoor niet bewijzend!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
M'n vriend is teruggegaan om verhaal te halen. De eigenaar heeft toegegeven dat Pinda een ingredient in het gerecht is.
Ik kan me daar ook vreselijk boos om maken. Mijn zoon heeft een koemelkallergie, en er zijn mensen die er zo achteloos mee omgaan. Nee hoor, het zit er echt niet in... En ik zit later met een ziek en ellendig voelend kind thuis, terwijl dat niet nodig is. Bovendien kjost het hem ook nog veel energie om alles weer normaal te krijgen, omdat elke keer zijn darmflora wordt aangetast.

De moeilijkheid in deze is de bewijslast. Ik geef je weinig kans dat je iets zult winnen, maar een bos bloemen van de eigenaar zou zeker niet misstaan.

Vraag de volgende keer of ze het na willen vragen bij de kok, en leg uit dat het al eens is misgegaan, en dat ze ook moeten letten op sporen van.