Is het nodig om mezelf te laten testen op baarmoederhals kanker zonder wisselende seksuele contacten?

Ik ben al sinds mijn achtiende samen met mijn man. Voor hem heb ik 1x seks gehad met condoom.

Hij heeft nooit seks gehad met iemand anders dan ik. Is het dan nodig om die test wel te laten doen?

Want eigenlijk heb ik daar helemaal geen zin in.

9 jaar geleden

Het beste antwoord

Het HPV (humaan papilloma-virus) is een grote risicofactor voor baarmoederhalskanker. Dat betekent dat de kans om deze vorm van kanker te krijgen, vele malen groter is *met* HPV-besmetting dan zonder HPV-besmetting.

Voor jou gelden twee dingen.

Ten eerste: je zou ook zonder wisselende seksuele contacten een HPV-besmetting kunnen hebben opgelopen.

Ten tweede: ook al heb je geen HPV-besmetting opgelopen, dan nog is de kans op baarmoederhalskanker niet nul. Wel veel kleiner dan *met* HPV-besmetting, maar ngo altijd niet nul.

Er zijn dus twee manieren waarop ook jij baarmoederhalskanker zou kunnen krijgen. Aangezien het onderzoek weliswaar tamelijk vervelend is, maar niet echt belastend, en de kanker heel ernstig kan verlopen, lijkt mij het nadeel van het onderzoek in het niet vallen tegenover de consequenties van een eventueel te laat ontdekte kanker.

Simpel gezegd: toch maar doen, dat onderzoek.

Cryofiel
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Het lijkt er op, dat HPV, net als bv hepatitis B, geen 'pure' SOA is. HPV verspreidt zich schijnbaar ook via huid-huid contact.
Hoewel de kans op HPV en baarmoederhalskanker kleiner is als je monogame sex hebt, durf ook ik niet te zeggen dat die kans dan nul is.
Cryofiel
9 jaar geleden
@viridiflavus, wat tinus1969 schrijft is inderdaad hoe je HPV zou kunnen oplopen. Inderdaad, de kans is klein, maar zoals ik al schreef: niet nul.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat ik ervan begrijp, is dat eventuele besmetting door huidcontact komt door huid-op-huidcontact van de intieme zones. Bij iemand die nog nooit enig seksueel of intiem contact heeft gehad, vraag ik me dan ook echt af wat de meerwaarde is. Het is waar dat je ook baarmoederhalskanker kunt krijgen zónder HPV-besmetting, maar die kans is dan zo klein dat je je beter op darmkanker of een andere soort kanker kunt laten screenen, omdat de kans daarop dan groter is dan op baarmoederhalskanker. Voor VS zou ik zeggen dat als je allebei nooit eerder seks hebt gehad, het anders ligt. Dan is de kans zo klein dat het wat mij betreft weinig zinvol zou zijn. Nu is de kans nog steeds heel klein trouwens, maar gebruik van een condoom verkleint de kans slechts en maakt het niet 0 of zo goed als 0, dus puur vanwege dat eerdere contact zou ik het dan wel doen. Denk ik. Maar het is altijd een persoonlijke afweging: ik weet dat ik geen of bijna geen risico loop en voor mij is alleen de transfer naar zo'n onderzoekstafel al lastig, en de lighouding al helemaal. En dan heb ik ook nog een aangeboren anatomische afwijking die het onderzoek verder zou bemoeilijken. Als het om een simpel onderzoek ging dat vanuit de rolstoel gedaan kon worden, zou ik het anders vinden. Maar je moet zelf afwegen in hoeverre het onderzoek voor jou (lichamelijk óf mentaal) belastend is en hoe groot je risico is. Aan de hand daarvan kun je een afweging maken.
Cryofiel
9 jaar geleden
Goede nuancering, Lies12!

Andere antwoorden (1)

Het beste is om je om de 2j te laten testen!