Is de alcohol die in zonnecremsprays zit van bijvoorbeeld Nivea schadelijk voor de huid?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Lijkt me niet. Die spray is toch voor de huid geschikt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alcohol is min of meer bedoeld als conserveermiddel, dat de inhoud niet snel bederft. Alcohol droogt je huid wel sneller uit, dus neem dan een vette soort creme die dit compenseert en het liefst zonder kleurstoffen en Ph neutraal.

Antwoorden (1)

Niet onder normale omstandigheden.
Zonnesprays worden uitvoerig getest, dus het feit dat het verkocht wordt, zeker gezien het een product betreft van een betrouwbaar merk, zegt al genoeg.

Het is in ieder geval niet de bedoeling dat je sprayt op beschadigd of geïrriteerd huid, maar dat staat vast al op het etiket van het product. Alcohol of geen alcohol, beschadigd en geïrriteerd huid kan je het beste alléén met specifieke producten die hiervoor geschikt zijn behandelen.

Alcohol in deze producten heeft trouwens meerdere functies:
- Het werkt als conserveermiddel, samen met andere stoffen die bijna altijd hieraan toegevoegd worden (benzoëzuur b.v.)
- Het werkt als oplosmiddel zodat de vettige componenten vloeibaar blijven, en gesprayd kunnen worden.
- Eenmaal op je huid verdampt alcohol heel snel, waardoor het een verfrissend effect heeft, en tevens helpt dit om de actieve componenten aan je huid te laten hechten.

Mocht je huid een reactie tonen na sprayen, dikke kans dat dit niet zo zeer door de alcohol komt, maar door de ene of andere component waartegen je gevoelig bent.