Waarom wordt ik bijna altijd wakker met loopneus / niezen?

Bijna altijd als ik wakker wordt, moet ik niezen en heb ik een loopneus / ben ik snotterig. Ongeveer uur na het opstaan is het weer vrijwel weg. Weet iemand hoe dit komt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
47.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beetje vergezocht misschien, maar gebruik je toevallig medicatie?

Het beste antwoord

Naar alle waarschijnlijkheid is het een reactie (niet per se allergisch) tegen iets wat je ‘s ochtends meemaakt waardoor je neus en evt. ook je keel geïrriteerd raken.

Het meest bij de hand liggend, zoals een andere GV’er aangaf, is een allergische reactie, hoogstwaarschijnlijk tegen stofmijt. Ik zou adviseren om je slaapkamer zeer grondig te stofzuigen, en voortaan regelmatig schoon te maken met vochtige doekjes. Materialen die niet makkelijk stofvrij te maken zijn, moet je vermijden, en je kussen, dekens, overtrek, enz. zeer regelmatig schudden in de buitenlucht en ventileren. Heel belangrijk: zoek advies bij je huisarts, want als je last hebt van een allergie, is dat prima te diagnosticeren, en er zijn ook middelen om je te helpen.
Als je last hebt van zo’n allergie, dan zou dat niet per se moeten stoppen gedurende de dag, maar eerder afhankelijk van je blootstelling aan het allergeen. Dus controleer heel goed wanneer je het probleem krijgt, of het terugkomt gedurende de dag, afhankelijk van seizoen, aanwezigheid van planten of huisdieren…

Een andere mogelijkheid is chronische rhinitis. Je neus en slijmvliezen zijn dan overgevoelig, en reageren te heftig op prikkels. Als je wakker wordt dan ga je dieper ademen, kom je in contact met koudere lucht dan in je bed, sterke geuren of vreemde stoffen die je niet meemaakt gedurende je nachtrust (b.v. je deo of douchegel)... Dan krijg je meteen irritatie van je slijmvliezen, een loopneus, en moet je ook niezen. Het ziet exact hetzelfde uit als een verkoudheid die een paar uur duurt en daarna verdwijnt. Dat komt door de irritatie, waardoor je slijmvliezen dikker worden (je kan lastig door je neus ademen) en vocht afscheiden. Een neusspray met een middel die de bloedvaten doet vernauwen (zo’n beetje elke soort neusspray) werkt prima, maar je kan dit niet eeuwig blijven gebruiken, dus als dit niet vanzelf weggaat, dan moet je voor de lange termijn en andere oplossing vinden. Je huisarts kan je misschien hierin helpen.
Als je dat ook overdag meemaakt bij een flinke verandering in de temperatuur (b.v. als je naar buiten loopt op een koude dag), dan is dit een zeer waarschijnlijke verklaring voor je probleem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de toelichting. Inmiddels is bekend dat ik een allergie voor huistofmijt heb. Ik ga preventieve maatregelen treffen.
Gr
T

Andere antwoorden (2)

Hallo T2013,

Dat kan natuurlijk niet zomaar met zekerheid beantwoord worden, maar mijn eerste associatie was een (lichte) huisstofmijtallergie. Dit omdat je 's morgens een flink aantal uren op een hoofdkussen hebt gelegen, waar huisstofmijt gráág in nestelt.
Als je kussen al op leeftijd is, kan het het proberen waard zijn om een ander (anti-allergisch/hypoallergeen) kussen aan te schaffen.

Bron:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/72263-huisstofmijtallergie-symptomen-medicijnen-en-huisdieren.html
Citaat:
"In bed bevinden zich zoals gezegd de meeste huisstofmijten. In een hoofdkussen kunnen zich wel 10.000 van deze beestjes bevinden. En als men het kussen vier jaar lang niet wast, bestaat de helft van het gewicht van het hoofdkussen uit de uitwerpselen van de huisstofmijt."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi,
M'n man had net hetzelfde, hij had het ook 's avonds, hij is naar de neus/keel en oorarts gegaan en daar hebben ze hem een natuurlijk middel gegeven, een spuitbusje en pilletjes, zijn niezen is verdwenen, deze arts zei ipv allerlei krabbetjes te laten zetten om te zien waarvan deze allergie komt, is het meestal de huisstofmijt en deze medicijnen werken voor alle allergieën, hij snurkte ook enorm en ook dat is in decibels enorm vermindert !!!