Als een persoon zonder kinderen na overlijden in zijn testament vriend/kennis als erfgenaam benoemt heeft dan de fam. broer/zuster nergens recht op?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Na overlijden kan een persoon niets meer, dus ook niet meer iemand benoemen tot erfgenaam.

Antwoorden (2)

Klopt. De broers en zussen hebben niet automatisch recht op een uitkering.
Kinderen is een ander verhaal. Kinderen hebben recht op hun kindsdeel. Die kun je dus ook niet onterven.
Als de persoon niets regelt dan gaat de erfenis automatisch naar zijn familie (ouders als deze nog leven)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De rest van de familie heeft dan inderdaad geen recht meer op een deel van de nalatenschap. Feitelijk zijn zij immers 'onterfd'.

Ten overvloede: het is wel degelijk mogelijk om je kinderen te onterven. Zij zullen echter altijd recht hebben op de legitieme portie, zijnde de helft van hun wettelijk erfdeel. Indien sprake is van twee kinderen, zouden zij wettelijk recht hebben op ieder de helft van de nalatenschap. Indien één van de kinderen onterfd is, heeft deze dus recht op de helft van de helft, zijnde één vierde deel van de nalatenschap.