operatie wond wil niet dicht tips?????

ik heb een operatie wond van een wijnvlek/hemangioom en die wil niet dicht hij is ontstoken geweest of is nog een klein beetje ontstoken alles ziet er goed uit ik heb elke dag wondzorg maar de wond gaat maar niet dicht ik heb een vakantie gepland staan voor over 6 weken en dat is een zwem vakantie en ik mag niet zwemmen met die wond hebben jullie enige tips om dit een beetje sneller te laten gaan

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Je hebt er helaas niet altijd invloed op, soms wil een wond gewoon niet goed dicht, wat je ook doet. Gelukkig heb je goede hulp: je hebt professionele wondzorg. Ik weet daarom niet of wij hier nog heel veel kunnen aanvullen, maar kan wel wat algemene adviezen geven. Overleg wel alles wat je wilt doen met je wondverpleegkundige en/of arts: met een al moeilijk genezende wond moet je niet zelf gaan rommelen.

Allereerst die infectie: als er nog een infectie is, moet die behandeld worden anders zal genezing altijd achter blijven. Twijfel je daarover, vraag het dan nog eens aan een wondverpleegkundige of je behandelend arts.

Dan wat dingen die je zelf kunt doen, al neem ik aan dat dit je wel al verteld is: ten eerste niet roken, dat is een ramp voor de wondgenezing. Ten tweede is voeding erg belangrijk bij de wondgenezing: zorg ervoor dat je voldoende en evenwichtig eet, liefst een dieet met extra energie en extra eiwitten (zie bijvoorbeeld de link). Daarnaast is voldoende drinken ook heel belangrijk. Vraag eventueel een consult met een diëtist(e) aan wanneer dat nog niet is gebeurd, die kan goede adviezen geven die zijn afgestemd op jouw situatie.

Algemene dingen als het droog houden van de wond, in beweging blijven maar het wijken van de wondranden vermijden zullen je vast al bekend zijn, maar noem ik toch maar even. Goed pijnmanagement is belangrijk; uit onderzoeken blijkt dat een wond minder snel geneest als de patiënt veel pijn heeft.

Dan komen de dingen die meer het gebied zijn van de arts of gespecialiseerd verpleegkundige, en waar je ECHT niet zelf mee bezig moet gaan. De meer medische dingen dus. Allereerst zou er nog eens gekeken kunnen worden of je geen medicatie gebruikt die ongunstig kan werken op de wondgenezing en zo ja, of die bijgesteld kan worden. Verder zijn er middelen die gebruikt worden om de wondgenezing te bevorderen, zoals honingzalf, speciale verbanden, collageenpoeders, etc. Je zou nog eens actief kunnen vragen naar dat soort middelen, wie weet zet het één van je behandelaars aan om nog eens wat andere opties te verkennen.

Als de wondgenezing veel slechter is dan verwacht gezien je conditie, de plaats en het soort wond, zou er nog eens gekeken kunnen worden naar specifieke oorzaken: diabetes, ondervoeding door weinig inname of door malabsorptie, vitaminetekort, veneuze insufficiëntie, infectie, of een andere onderliggende aandoening.